Engagemang, engagemang, engagemang…

Hej! Någonting jag har funderat på är influencers som ”behöver hjälp” av sina följare och skapar omröstningar kring exempelvis vilka skor hen ska ha på sig. Men sedan struntar helt i vad följarna röstar fram. Varför ber man sina följare engagera sig när man själv inte engagerar sig i vad sina följare tycker? Tycker bara det är märkligt. Speciellt när omröstningen har ett solklart resultat? Vet du vad du vill ha för skor på dig? Fråga inte då!!! ?

Anledningen är engagemang, engagemang, engagemang. EN-GA-GE-MA-NG!
De bryr sig inte eftersom de egentligen inte vill veta vilka skor följarna tycker att man ska ha på sig, utan de är enbart intresserade av att följarna interagerar med deras innehåll eftersom det förbättrar deras statistik som gör att de kan ta mer betalt från företagen de marknadsför.

Signed, sealed, delivered. 
Trevlig fredag!

Jag befinner mig på bokmässan i Göteborg vilket ni kan se mer av på Instagram om ni är intresserade. 

Sober October

Bildkälla: Kristian Täljeblad

Idag börjar SOBER OCTOBER! Joina mig och Anna när vi kör nyktert i en månad! Kan bli KUL och NYTTIGT! // Kristian Täljeblad

Hur mycket festar man om man gör en så HÄR big deal av att vara nykter i en månad?
En månad? EN månad?
Visserligen oktober, som har en dag mer än säg, september, men ändå?

Anis Don Demina singel igen

Bildkälla: Anis Don Demina Instastory

Under en frågestund fick Anis Don Demina frågan om hur det går med hans tjej, på vilket han svarade att ”vi gick i sär för ett tag sedan. Vi är inte ovänner och ingenting har hänt <3 ibland funkar det bara inte.”

Det var i april 2023 som Anis avslöjade att hittat kärleken igen, och delade en bild på två händer som håller hand, där den ena har små lila hjärtan på naglarna.
Jag misstänkte att det var Keyyo som var den lycklige eftersom hon postat bilder på sig själv med samma typ av naglar, men detta dementerade Anis till 100%.

Så det har alltså varit slut mellan Anis och hans flickvän ett tag?
Det måste betyda att det GÅR att göra slut som influencer, utan att tapetsera hela sociala media med drama, gråt, tandagnisslan och utspel mot varandra?
Intressant…
Det vore kanske något att tipsa vissa influencers om?

Datum satt för Katrin Zytomierskas rättegång

Katrin Zytomierska har postat ett inlägg om sin stundande rättegång i Patent och marknadsdomstolen där Konsumentombudsmannen vill att rätten utdömer de viten som fastslogs i domen från december 2020. 
1 250 000 kr är summan som KO vill att hon betalar, vilket är 1 000 000 kr för företaget Clean Eating och 250 000 kr för Katrin i egenskap av marknadsförande influencer. Rättegången är satt till 3 oktober i år.

Anledningen till att Katrin stäms är pga att hon använt Instagram egna funktion för betalda samarbete för att reklamidentifiera sina inlägg, och att de stundtals fallit bort eftersom deras primära syfte inte är konsumentinformation. 
Jag känner mig lite kluven här eftersom jag å ena sidan anser att influencers som har det här som arbete borde känns till att den funktionen inte är en reklammarkerande funktion, utan att det primära syftet att ge de länkade företagen tillgång till inläggets statistik. Å andra sidan tycker jag det är otroligt slappt av Konsumentverket att inte ha prövat den här funktionen förrän nu, för att utreda huruvida den kan eller inte kan användas i dessa sammanhang.

Att släpa iväg en enskild influencer till stupstocken, likt Alexandra Nilsson i den allra första rättegången gällande reklamidentifieringar, för att bära hundhuvudet för en hel branschs okunskap, i kombination med Konsumentverkets minsta sagt tröga inställning till anskaffandet av prejudikat, är klandervärt.
Katrin och hennes bolag riskerar alltså 1 250 000 kr i böter för att Konsumentverket ska kunna säga ditten eller datten om den här Instagramfunktionen?
Jag tycker lika illa om det nu, som när det begav sig för Alexandra.

Jag välkomnar ett prejudikat gällande med öppna armar, men önskar att det inte vore på bekostnad av en enskild influencer – i det här fallet Katrin –  trots att jag hela tiden pratat om att det kommer behöva ske för att en gång för alla utreda den här funktionens vara eller icke vara som reklamidentifiering.