Deklarationer och bokslut har börjat trilla in och sidan influens.se har gått igenom några av dem på sin hemsida.
Jag tänkte att vi kan kika på några av dem.
Margaux Dietz:
Som de allra flesta kanske känner till så har de senaste månaderna inte riktigt varit till Margauxs fördel. Hon har radat upp skandaler och det har sannerligen visat sig i resultatet, trots att hennes ”boing boing-video” med den utslagna mannen i trappuppgången inte publicerades förrän i november 2022 .
Hon har flera olika bolag och vi börjar med Margaux Dietz AB.
Enligt bokslutet har omsättningen backat med cirka 3,1 miljoner kronor under 2022, och landar nu på 8,7 miljoner. Rörelseresultatet har en likande utveckling och backar med 2 miljoner, men ligger kvar på vinstsidan. Den uppgår till drygt 828 000 kronor.
Nästa bolag är Margaux Dietz Media AB somenligt uppgifter från Bolagsverket ska ”bedriva föreläsningar, bokutgivningar, konsultuppdrag inom reklam och marknadsföring, äga och förvalta andra företag samt handel med värdepapper”. Det här är företaget har producerat och finansierat Margauxs Youtube-serie ”Partitempen”.
Både omsättning och vinst har dock sjunkit ordentligt under fjolåret. Omsättningen minskar med hela 1,8 miljoner, 92 procent, och landar på cirka 139 000 kronor. Rörelseresultatet har dessutom vänt från vinst till förlust, och går från 1,7 miljoner och till -10 000 kronor.
Sist ut är Margaux Dietz Holding AB
Bolaget ska ”äga och förvalta fast och lös egendom”. Här har omsättning alltid legat på noll kronor, vilket den även gör under 2022. Rörelseresultatet sjunker däremot, från -13 000 kronor till -60 000 kronor. Men om man tittar på årets resultat så landar bolaget på 2,6 miljoner kronor, vilket är en minskning med 81 procent jämfört med året innan.
Edvin Törnblom har haft ett toppenår!
Enligt rapporten har intäkterna i hans aktiebolag vuxit med 64 procent, och landat på 6,1 miljoner kronor. Rörelseresultatet har ökat i liknande takt och stigit med 60 procent. Vinsten landar därmed på 4,5 miljoner kronor.
Vad den positiva utvecklingen beror på, har Edvin inte kommenterat i rapporten. Men sett till alla de uppdrag han genomfört under det senaste året, kan vi utläsa att intresset för profilen har ökat och att han deltagit flera större satsningar.
Han gör bland annat succépodden ”Ursäkta” tillsammans med Johanna Nordström och har förekommit lite överallt och ingenstans under året som gått.
Samma sak gäller för just Johanna Nordström.
Hon har sannerligen varit överallt. sålt slut globen två gånger samt 50 arenor runt om i Sverige under sin standup-turné. Showen köptes senare av Netflix. Johanna och Edvin fick även en egen reality-serie under 2022, ”Sveriges enda kändisar”, som kan ses på C More.
Som jag skrev tidigare så är Johanna och Edvins podcast ”Ursäkta” en av de mest lyssnade poddarna i Sverige, och under året har Johanna och Edvin även turnerat med poddshowen ”Ursäkta live”. Under det gånga året har Johanna dessutom klivit in i underhållningsprogrammet ”Talang”, som ny jurymedlem. Och vid sidan av allt det här driver hon en Instagramkanal med över 370 000 följare.
Omsättningen för Johannas bolag ökade med cirka 30 procent och uppgick till 12,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg samtidigt med 15 procent och landade på 9,1 miljoner kronor.
Felicia Aveklew:
Felicias intäkter ökade med 66 procent och uppgick till över 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet växte samtidigt med 100 procent, och landade på 1,6 miljoner kronor. Det ska bli mycket spännande att se hur det ser ut vid nästa bokslut för hennes nya företag, skönhetsmärket LOWD Cosmetics.
Klara ”TanbyKlara” Elvgren:
Klara har tagit steget över till rollen som influencer och programledare på heltid och hennes företag går som tåget.
Omsättningen i hennes bolag har nämligen ökat med 36 procent, och därmed sprängt 10-miljonervallen. Mer exakt landade intäkterna på 10,9 miljoner kronor under räkenskapsåret 2022. Samtidigt har även rörelseresultatet vuxit.
Det steg med 10 procent, och uppgår nu till 5,2 miljoner kronor.
Carl Deman:
Omsättningen i hans bolag har ökat med nära 70 procent under 2022. Mer exakt uppgick intäkterna till 7,8 miljoner kronor. Även vinsten har fått ett rejält uppsving och stigit med 71 procent till cirka 4,8 miljoner kronor.
Petra Tungården:
Enligt rapporten har omsättningen för hennes personliga bolag ökat med 20 procent, och landat på 3,2 miljoner kronor.
Viktigt att nämna är att bolaget har ett brutet räkenskapsår som slutar sista september 2022.
Rörelseresultatet för året uppgick till 839 000 kronor, vilket motsvarar en ökning om 47 procent.
Det som hänt under året är bland annat att Petras bolag, som hittills varit moderbolag till Adoore, har avyttrat sitt innehav till det nya moderbolaget Petra Tungården Holding AB.
Petra Tungården Holding AB registrerades i december 2021, och har också släppt sitt första bokslut nu. Även det här räkenskapsåret är brutet och slutar sista september 2022. Rapporten täcker därför endast tio månader.
Omsättningen i bolaget landar på noll kronor, men årets resultat uppgår till hela 5,7 miljoner. Enligt Bolagsverket ska Petra Tungården Holding AB äga aktier och andelar.
Molly Rustas:
Nu har siffrorna för både Molly Ellen – Mollys smyckesföretag – och Molly Rustas influencer-bolag kommit in hos Bolagsverket. Båda aktiebolagen har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni 2022.
För Molly Rustas influencer-verksamhet har det senaste året inte varit det starkaste och anledningen ska vara att hon arbetat mindre.
Intäkterna har minskat med 56 procent och landar på 1,2 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet sjunker med 88 procent till runt 260 000 kronor.
I nästa bokslut, för Mollys smyckesföretag, finns inga siffror att jämföra med från något annat år eftersom det är företagets första. Omsättningen landar på 371 800 kronor, och rörelseresultatet uppgår till drygt 17 000 kronor.
Alice Stenlöf:
Alice presenterar en intäktsökning på över 100 procent för 2022. Omsättningen landar på runt 643 000 kronor för det senaste räkenskapsåret.
I samma rapport kan vi se att rörelseresultatet växter 270 procent, och summeras till cirka 604 000 kronor.
Lovisa Worge:
Lovisas aktiebolag, som fakturerar för hennes influenceruppdrag har ett brutet räkenskapsår som slutar sista augusti 2022.
Enligt rapporten har omsättningen ökat med 50 procent och landat på cirka 2,4 miljoner kronor. Samtidigt har rörelseresultatet legat kvar på nästan samma nivå som föregående år, med en liten ökning på 2,6 procent till runt 1,2 miljoner kronor.
Bianca och Lovisas smyckesföretag Ani hade enligt vd:n Tomaj Sangchi en omsättningen på 20 miljoner, med en vinst på 4,6 miljoner för de första sju verksamma månaderna under 2022
