Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.

OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt i moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

När livet är större än döden

Yoga Girl har skrivit ett inlägg om känslan av att inte vakna upp med en känsla av panik, den 10 mars. 
Det är årsdagen för när hon förlorade sin bästa vän i en bilolycka, och texten nådde mig på ett personligt plan.
Jag har upplevt samma känsla, med det tillhörande dåliga samvetet, och en av raderna i hennes långa text kommer jag bära med mig framåt i livet.

Maybe life just happened to feel bigger than death today.

Kanske finns det någon annan där ute som också kan känna en smula tröst i dessa ord? 

Rimligt eller rent galet?

Jag fick det här meddelandet på Instagram igår, vilket fick mig att börja fundera. 
Jag vill kika med er hur ni ser på saken.
Bianca Ingrosso har alltså på sig kläder från ett märke som heter The Bazilika, som hon taggar i sitt inlägg.
Det är inte markerat som reklam, utan hon upplyser bara vart kläder kommer ifrån. Ja, jag medger att det är en smula misstänksamt att det här märket följs av Bianca och hennes bonusmamma Åsa, men det är inte relevant i min frågeställning här.

Jag undrar följande:
Är problemet att Bianca bär kläder från ett ryskt modeföretag, att hon taggar dem inför sina 1,3 miljoner följare eller en kombination av dem båda? Eller inte alls?
Eller är det innehållet i dm:et som är problematiskt? Letar man med ljus och lykta efter saker att kritisera hos influencers, och i det här fallet Bianca specifikt?
Är det bara extremt onödigt av Bianca, eller sätt för henne att subtils provocera?
Det sänder ju onekligen ut signaler att reagera på, då det följaktligen inspirerade till, både det här inlägget, och dm:et som ledde upp till det.

Höjer influenciskt ägande värdet på saker?

I mitten av februari vann Sandra Beijer budgivningen på en persisk handbroderad kelimmatta som såldes via Stockholms auktionsverk, som en del av deras samarbete med en välgörenhetsorganisation nere i Iran där utsatta kvinnor handbroderar mattor i sina hem.
Sandra skrev då att hon lyckades köpa den till 2000 kr under värderingspriset, vilket var 8000 kr.
Sandra betalades alltså 6000 kr.

I veckan la hon ut den till försäljning på Instastory, och helt plötsligt var priset istället 10 000 kr, alltså 4000 kr över vad Sandra betalade och 2000 kr över mattans nyss värderade pris. 
Betyder prishöjningen att mattans värde stigit med 2000 kr genom det influenciska ägandet, eller är det så enkelt att Sandra vill försöka gå med vinst på mattan, med hopp om att köparen inte sett värderingen av den?

Tack för tips!