Måndag 26 Sep
Stockholm

Bränsleupprorets ledare: Därför går jag med i Moderaterna

Nu går Bränsleupprorets ledare med i Moderaterna
"De har en politik jag vill stötta aktivt och därför har jag beslutat att bli medlem i partiet.". Foto: Privat och Claudio Bresciani/TT

"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer

Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas.

Det är Moderaterna. De har en politik jag vill stötta aktivt och därför har jag beslutat att bli medlem i partiet.

Rysslands invasion av Ukraina har drivit upp bränslepriserna betydligt under senare tid, men redan innan kriget bröt ut hade Sverige extrema priser på bensin och diesel. Det beror på en kombination av höga bränsleskatter och en radikal politik för inblandning av biodrivmedel i bränslet. Det är aktiva val och politiska beslut som lett oss hit.

Många partier förtjänar beröm för att man tagit i frågan om för höga bränslepriser på ett trovärdigt sätt. Däribland Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. På senare tid går det även att känna ett litet hopp från Vänsterpartiet, även om detta parti behöver visa mer tydligt vilken bränslepolitik de tänker bedriva kommande år.

Risken är påtaglig att de återigen pressar upp drivmedelspriserna när de ska samarbeta med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Jag har dock landat i slutsatsen att Moderaterna är det parti som på ett genuint sätt, över tid, har slagits för frågan om lägre bränslepriser på ett hårt och trovärdigt sätt. Och kommer att fortsätta göra det.

Det genuina engagemanget från moderater som Elisabeth Svantesson och Edward Riedl har bidragit till att Bränsleupproret har fått genomslag på riktigt. De har alltid lyssnat och tagit fram konkreta förslag som också blivit verklighet.

Därför blir jag nu medlem i Moderaterna.

Jag bygger mitt beslut på att jag har följt hur Moderaterna har jobbat med frågan i praktiken i riksdagen under de senaste åren. Det är inte bara retorik, som det kan vara för vissa andra partier – man har i budget efter budget och på utskottsmöte efter utskottsmöte slagits för att priset på bensin och diesel ska sänkas.

Det är lätt att printa populära budskap på valaffischer – det är desto kämpigare att i riksdagen försöka pressa igenom sin politik och få andra partier att gå med på det. Särskilt när man är i opposition. Men jag bygger även mitt beslut om att gå med i Moderaterna på hur och när man lade om sin politik. 

Just nu är det mycket lättare att säga för många politiker att man ”vill göra något åt bränslepriset”. Det var det inte för bara ett tag sedan. När Moderaterna för några år sedan bestämde sig för att prioritera en tydlig skattesänkning på bensin och diesel så gjorde man det i kraftig motvind och en enorm kritik uppstod. Trots detta har man hållit fast vid förslaget, pressat andra partier att ändra sin bränslepolitik, fått igenom skattesänkningar på bensin och diesel i riksdagen och även utvecklat sina egna förslag för lägre bränslepriser till att bli ännu rejälare.

Moderaternas förslag för förändrad reduktionsplikt innebär att dieselpriset sänks minst fem kronor år 2023. Utöver det vill Moderaterna förlänga de tillfälliga skattesänkningar som gäller för bensin och diesel och är även öppna för ytterligare skattesänkningar på drivmedel. Jag vet samtidigt att andra partier har förslag som de menar skulle pressa ner bränslepriset ordentligt. Det är bra.

Personligen anser jag att Moderaterna har jobbat fram trovärdigast förslag om hur sänkningen av priset ska ske i praktiken. Moderaterna är ett parti som har högst förtroende i ekonomifrågorna av en anledning – man bedriver en seriös ekonomisk politik som tar ansvar för helheten.

Som talesperson för Bränsleupproret vill jag vara tydlig: 
Vi ska vara partipolitiskt obundna. Vi ska samla alla som vill se lägre pris på bensin och diesel och tillsammans se till att förändring sker. Jag vill göra det fortsatt i Bränsleupproret, men har också landat i att det är bra att jobba för det målet som medlem i ett parti.

Jag, precis som alla andra i Bränsleupproret, bör göra så mycket vi kan för att hitta olika sätt att jobba för att få ner chockpriserna på bränsle. Men det viktigaste är att vi alla är individer som kan göra skillnad. Kan inte jag tala högt om hur jag tänker inför valet, hur ska jag förvänta mig att andra ska förstå värdet i att rösta?

Mitt mål har inte ändrats, det är lika tydligt som det alltid har varit: priset vid macken ska ner rejält!
 
Peder Blohm Bokenhielm, ledare för Bränsleupproret och numera också medlem i Moderaterna. 

Vill du också skriva en debattartikel? Skicka den till tips@nyheter24.se!

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.