Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

IT-pedagog: "Att spela datorspel utvecklar barn och unga"

Foto från Dreamhack, samt Mary X Jensen
1 av 1

Foto från Dreamhack, samt Mary X Jensen

Scanpix

Debatt | 26/02/2014 16:12

Mary X Jensen, fil.kand IT Pedagogik, skriver om den moderata riksdagsledamoten Tomas Tobés utspel om att barn och unga ska spela mindre datorspel. Forskning på området visar tvärt om att spel kan hjälpa barn att utvecklas.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Närmoderate skolpolitikern Tomas Tobé uttalar att föräldrar bör hindra sina barnför att spela för mycket datorspel är det lätt att bli lite skärrad. För makentill förenkling av problem kanske är typiskt för det politiska men inte merrätt för det. Visst finns det de som har problem med datorspelandet, men det ärindivider som har andra typer av problem som inte direkt kan härledas till justdatorer även om det är en enkel lösning. Här krävs andra metoder. Dessutom kanman ha funderingar kring vad politiken egentligen ska lägga sig i.

När minaegna barn var små på 70-talet så betraktades videon som en av de störstafarorna för allmänheten och särskilt för de små. Föräldrar varnades för attbarnen såg för mycket våldsvideos. Den värsta hette Motorsågsmassakern. Enlärare ringde hem och klagade på att ett av mina barn såg för mycket påvåldsvideos hela nätterna. En helt otrolig bild av en unge som somnade som enstock innan middagen var avklarad och det läskigaste barnen här i huset tittadepå var Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Den är å andra sidan riktigtotäck för barn att se ensamma.

Det ärdet sista där som förmodligen är själva knäckfrågan. Tekniken ska intebetraktas som en barnvakt, föräldrar bör delta i sina barns aktiviteter ochvara delaktiga i dem. Barn ska inte lämnas ensamma, vare sig med datorer ellerannat.

Redan på70-talet beskrevs:

”Dagensungdom växer upp i en elektronålder som hittills varit omöjlig att ensföreställa sig. Den äldre generationens erfarenheter från då-världen i långsamförändring är helt inadekvata. Ändå är det de äldre som fortfarande insisterarpå att kontrollera de unga vilka formas av en värld de äldre aldrig kände till.Om den drastiska klyftan mellan unga och gamla skall kunna överbryggas måsteden äldre generationen avstå något i sin makt, hävdar Margaret Mead ... "
- Mead M(1970), Kultur och engagemang – En studie av generationsklyftan

Barn ochvuxna har alla möjligheter att lära av varandra som det ser ut idag. Det ärinte datorn som är problemet, snarast tvärtom. Här finns möjligheter tillsamverkan över generationsgränserna. Internet öppnar tillgången till helavärldens kunskaper, som ett jättebibliotek.

Det manborde slå fast vad gäller dataspel är hur bra de är för en hel del andra sakerän sitt innehåll. Att se lite längre är önskvärt. Att spela datorspel utvecklarmånga olika förmågor. Den som spelar lär sig tänka strategiskt, att arbeta igrupp, många spel är oerhört sociala och kräver lagarbete och skapar gemenskap.Det matematiska tänkandet tränas, språk inte minst eftersom de flesta spel ärpå engelska. Finmotoriken tränas upp och även koncentrationsförmågan.

Självklartska inte barn bara hålla på med datorspel hela tiden. Det gör de inte heller.En period kanske. Däremot finns det barn som har problem och de ska hanteras påannat sätt än att alla kollektivt ska avstå.

Mary X Jensen, fil.kand IT Pedagogik