Maria Sjöberg (FI): "Alla ska kunna spela sin egen berättelse"
Maria Sjöberg, riksdagskandidat för Feministiskt Initiativ, skriver om fenomenet att trots att hälften av alla gamers är kvinnor så misslyckas spelkulturen med att berätta om något annat än män.
Tv-spel och datorspel är självklara fritidsintressen. Spel är därför en självklar del av mediekulturen. Den vita heterosexuella mannens berättelse får mest utrymme i mediekulturen, dess innehåll och tilltal - och i förlängningen även inom spelkulturen. Vår världsbild och självbild påverkas av de berättelser som lyfts upp och formar vad vi definierar som normalt och värt att sträva efter. Vi är många som är annat än vita heteromän. Våra berättelser är också normala och värdefulla.
TNS/Gallup redovisade 2008 att hälften av alla svenska gamers är kvinnor. 2009 visade en forskningsstudie vid University of Southern California att mindre än 10% av alla karaktärer som går att spela är kvinnor. En vit, vuxen man är den mest vanliga karaktären du kan spela. Indiespelkulturen lyckas berätta små historier med stora hjärtan som lämnar gapande hål i själen när de är färdigspelade, helt oberoende av könsroller. När mainstreamspel berättar samma story gång på gång tappar jag intresset för att lyssna.
Fler spel idag ger dig möjlighet att välja hur din karaktär ser ut. Ibland kan du välja mellan olika djurliknande karaktärer men ett begränsat antal ickevita karaktärer. I de spel där du kan välja ickevita karaktärer har dessa karaktärer stereotypa bakgrunder, inte helt olika de stereotyper som finns i filmkultur. Till exempel voodooutövande mörkhyade häxdoktorer eller snedögda kampsportsmästare som har svårt att uttala ett rullande "r". Den fattiga representationen visar att variation och möjligheter är till för den som är en vit man. När alla spel återberättar samma rasstereotyper tappar jag intresset och vill hellre spela katt.
I spel där du kan välja ditt utseende begränsas du av hur kläderna sitter på kroppen. En rustning täcker olika mycket hud beroende på vilket kön du valt. Heltäckande kroppsplåt på män, byst- och midjeplåt på kvinnor. Spelfans skapar mods i form av praktiska rustningar för alla kön att använda när originalspelet misslyckats med att skydda krigares njurar och urringningar eftersom de råkar vara annat än män. När alla spel har bestämt sig för att olika kön har olika viktiga kroppsdelar att skydda tappar jag intresset för att rädda världen.
Sverige säljer mest spel i hela Norden men vi tappar också mest i jämförelse med tidigare år, enligt Dataspelsbranschens spelförsäljningsstatistik 2012. All försäljning som är digital redovisas inte, därav tappet. Våra berättelser finns inte bara utanför det vanliga utbudet - vi är inte ens med i statistiken.
Världsbilden och självbilden måste vara realistisk. Igenkänningen måste finnas även i spelens berättelser. Jag vill inte tappa intresset.
Maria Sjöberg,
gamer, digital strateg och riksdagskandidat för Feministiskt initiativ