"En tanke av julefrid kan övervinna krig, vi måste finna den tanken varje dag"
"Jag tänder ett ljus idag för de soldater som ägnade dagen att trotsa sin olycksbringare i sin värnpliktsinkallelse och som istället omfamnade sin motpart på andra sidan slagfältet."
Jonas Nilsson är student på Försvarshögskolan. Politiskt orienterad till libertarianismen och bloggar på http://statsfightern.wordpress.com/
25 december 1914 – julen som firades med en fotbollsmatch i ingenmansland mellan skyttegravarna. Soldaterna visade den dagen att en tanke av julefrid kan övervinna krig, vi måste hitta kraften att finna den tanken varje dag och inte bara över julen. Kraften som behövdes var inte att bekämpa fienden utan att stå upp emot den egna staten. Det var med andra ord inte konstigt att det här beteendet förbjöds senare år av statsmännen och generalerna från båda sidorna av kriget.
Jag tänder ett ljus idag för de soldater som ägnade dagen att trotsa sin olycksbringare i sin värnpliktsinkallelse och som istället omfamnade sin motpart på andra sidan slagfältet.
De värnpliktiga soldaterna på båda sidorna av kriget, som en del av vårt ”male privilege”, stod inför valet att dö och att döda männen på andra sidan slagfälten med att bli skjuten som desertör eller ordervägrare. De mötte ett öde som närmast kan liknas slaveriet, om än inte ännu värre.
Nio miljoner soldater stupade i ett krig som handlade om något så menlöst som den egna statens relativa styrka gentemot sina grannländers och där staten hade önskan att tippa maktvågskålen till sin egen favör. Att se kriget som oundvikligt i detta maktspel fick tyskarna att agera, att föregå hellre än att föregås motiverade man krigsutbrottet.
Europa hade inte sett något större krig på 100 år innan första världskrigets utbrott. De hundra åren karakteriserades av utveckling och industrialisering, vilket blev början på en extrem ekonomisk- och samhällelig välgång. Den fria marknaden lyfte upp en helt ny klass som utmanade aristokratin inte via födslorätt utan på grund av sin egen innovativa förmåga. Att lyckas eller inte att lyckas började bero mer och mer på en själv, du var fri att röra dig över gränserna (utan pass) och att söka de jobb du önskade – allt baserades på frivillighet.
I krigen som föregick första världskriget, genom historien, utkämpades slagen till stor del av (semi)professionella arméer. Där möttes fiendehären på ett avlägset slagfält för att avgöra respektive nations öde. När välståndet växte under 1800-talet, tack vare den fria marknaden, ökade också incitamenten till en större statsapparat som nu också kunde mobilisera det totala samhället för sin krigföring.
Allt välstånd som man byggt upp raserades i en av de värsta mekaniserade slakterna som vi har varit med om, någonsin. För vad? Någon flagga? Sitt land?
Låt oss minnas den dagen då man la ner sina gevär, granater och bomber för att betrakta sina fiender som bröder, allt på grund av en idé i det här fallet Jesus. Det visar på kapaciteten hos en idé eller en tanke, att den kunde avbryta det mest självmordsbenägna krig vi upplevt, om så bara för en dag. Det enda egentliga felet med berättelsen, som mer känns som en saga är att kriget inte slutade den dagen…