- Foto: ©Oskar Kihlborg

"Tiotusentals kommer att drabbas i kollektivtrafiken i påsk"

Magnus Ling skriver om Trafikverkets planerade banarbete i påsk. Han menar att det inte bara är ett hårt slag mot Stockholms kollektivtrafiksresenärer utan även turistnäringen.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Magnus Ling är sedan 2011 Svenska Turistföreningens generalsekreterare och vd.

Innan dess har han arbetat inom organisationer och företag som Industri- och KemiGruppen, Statoil, SAS och Astra Zeneca.

Påsken är en av årets största resehelger och mycket betydelsefull för besöksnäringen. Dessvärre är det även då som Trafikverket utför flest planerade banarbeten, med konsekvensen att 35 000 resenärer drabbas av förseningar. Under årets påskhelg innebär det bland annat längre resor på ett flertal sträckor till och från Stockholm.

På andra håll ställs trafiken in helt och hållet, som InterCity-tågen och nattågen mot Jämtland och övre Norrland. Det drabbar inte bara Svenska Turistföreningens 255 000 medlemmar, gästerna som vill upptäcka Sverige, utan även alla små och stora turistföretag som är beroende av en fungerande och pålitlig infrastruktur.

En väl fungerande kollektivtrafik är en av grundpelarna för besöksnäringen. För Svenska Turistföreningen och våra medlemmar är den direkt avgörande. Vi vill få människor att upptäcka Sverige och järnvägen knyter samman vårt land från norr till söder, och från kust till inland. Den är viktigt för att vi som förening ska kunna främja svensk turism och sprida kännedom om vår natur och kultur.

När Trafikverket koncentrerar underhållsarbetet till en av årets största resehelger får det konsekvenser för besöksnäringen. Vi har förståelse för att Trafikverket övervägt när det är lämpligast att utföra banarbeten. Det vi inte förstår är varför det konsekvent är besöksnäringen som tvingas dra det kortaste strået.

Besöksnäringen är lika viktig för Sverige som skogs- och stålindustrin. Att inte ta dessa intressen på allvar är att tänka kortsiktigt. Besöksnäringen omsätter 284 miljarder kronor varje år och är Sveriges största exportnäring. Enbart den inhemska besöksnäringen omsätter 178 miljarder. Sedan 2010 har antalet jobb i Sverige ökat med fyra procent. Inom besöksnäringen är motsvarande siffra 14 procent, vilket innebär 19 nya arbetstillfällen varje dag. Det gör besöksnäringen bäst i landet på att skapa arbete.

Historiskt sett har järnvägen varit avgörande för turismens expansion. I och med att järnvägen byggdes ut uppfördes de första turistanläggningarna på avlägsna och annars svårtillgängliga platser runt om i landet. I dag är tågtrafiken det trafikslag som ökar mest i kollektivtrafiken och järnvägen kommer vara oumbärlig för turismen även i framtiden.

För alla oss som värnar om natur och kultur är järnvägen det bästa sättet att upptäcka Sverige på ett sätt som är skonsamt mot miljö och natur. Dessvärre tappar järnvägen i konkurrenskraft när tågen inte kommer i tid. Tågen måste vara ett lika pålitligt alternativ som bil och flyg. Under en kort helg är tiden dyrbar för resenärerna som inte vill riskera att komma fram sent. Trafikverket måste bli bättre på att samarbeta med besöksnäringen. Vi är en av Sveriges viktigaste näringar och vi måste kunna lita på att alla besökare kan ta sig fram till sina semestermål.

Magnus Ling,
Generalsekreterare och VD på Svenska Turistföreningen

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.