Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Camilla Gervide: Vem försvarar Kissie när hon släpas till stupstocken?

- 21/02/2018, 18:29 -
Camilla Gervide

Camilla Gervide kritiserar sättet som Konsumentverket hanterar smygreklam på.

Malin Nilsson/TT

Camilla Gervide, bloggbevakning.se: "Alexandra ”Kissie” Nilsson får på något underligt vis bära hundhuvudet för alla influencers. Ingenstans ser jag en enda kollega till Kissie uttrycka sitt stöd för det hon gått igenom."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Ska en ensam influencer behöva bära hundhuvudet för en hel bransch, bara för att Konsumentverket vill spänna musklerna lite extra denna första gång?
 Nu överklagar nämligen Konsumentverket den dom som tidigare friat bloggnätverket Tourn i frågan om ansvar, samtidigt som de fällde bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson på två av tre punkter gällande smygreklam.

Jag tycker att det är av högsta relevans att Tourn ses som medansvariga i den här frågan.
Precis som tidningar har en ansvarig utgivare som ser till att lagar och regler följs så borde samma principer gälla för bloggnätverken.

Givetvis kan inte ett företag som Tourn göra mer än rekommendera influenserna att följa deras instruktioner och riktlinjer för i slutänden är det trots allt influenserna som trycker på den slutgiltiga  publiceringsknappen men att avsäga sig allt ansvar för vad som sker på ens portal är oacceptabelt, särskilt som de agerat mellanhand mellan företaget och influencern så här är jag helt med på KOs linje om att överklaga till Hovrätten för att få Tourns roll utredd ytterligare en gång.

Av vilken anledning Konsumentverket valde just Alexandra ”Kissie” Nilsson till att bli deras pilotfall vet jag inte. Det finns så ofantligt många influencers som gjort sig skyldiga till betydligt fler och större fall av smygreklam än vad Kissie gjort.

Hon blev stämd, dömd och ålagd med vite - någonting hon accepterade utan större protester - men att hon ska dras med till Hovrätten och behöva göra om hela den här rättegången med alla kostnader som det innebär - enligt egen utsago har hon spenderat omkring 200 000 kr på advokatkostnader - för att KO är ute efter Tourn för att få en prejudicerande dom där även bloggnätverket ses som ansvariga tycker jag är orättvist.

Alexandra ”Kissie” Nilsson får alltså på något underligt vis bära hundhuvudet för alla influencers och all smygreklam de som kollektiv gjort sig skyldiga till, men ingenstans ser jag en enda ”kollega” till Kissie uttrycka sitt stöd eller sina sympatier till henne för det hon gått igenom. Även fast jag själv arbetar mot smygreklam så kan jag ändå känna empati för Kissie och det hon gått igenom och har inga problem att uttrycka den öppet.

Kanske har hennes kollegor backat henne privat och bakom kulisserna? Så kan det givetvis vara, men mest av allt skulle jag tro att de försöker hålla en så låg profil som möjligt eftersom de vet att de kan stå näst på tur att ställas inför skranket när KO vidgar sina vyer.

Jag önskar att KO kunde rikta sin fokus på de influensers som fullkomligt och totalt fyller sina flöden med omarkerad reklam för sina egna produkter. Här finns det otaliga profiler att välja mellan men de som sticker ut lite extra är Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman och Pernilla Wahlgren.

Här handlar det inte om bristande kunskap eller tveksamheter kring hur man ska gå till väga då exempelvis Isabella Löwengrip fällts av RO vid minst sex olika tillfällen då hon gjort smygreklam för sina egna företag och hon har även suttit ner med organisationen för att diskutera frågan. Hannah och Amanda har fällts för smygreklam via Reklamombudsmannen och Pernilla Wahlgren har granskats för otillåten och smygreklam av bland andra Alkoholgranskningmannen. 

Jag är positiv till att Konsumentverket tar i med hårdhandskarna mot smygreklam men jag håller inte riktigt med om sättet de gör det på.

Hade jag varit en äkta Youtuber så hade jag kanske satt mig under en filt och spelat in en video där jag hjärtskärande skriker ”LEAVE KISSIE ALONE” samtidigt som mascarasvarta tårar rinner ned för mina kinder. 

Nu är jag ju inte det - och det ska vi nog alla vara tacksamma för - utan ni får helt enkelt se denna krönika som min lingvistiska gråtkavalkad.

Camilla Gervide,
Bloggare och skribent