Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Postnords straffavgift är omänsklig – drabbar låginkomsttagare

- 26/02/2018, 10:36
Gustav Bäck

Gustav Bäck menar att Postnord inte sköter sina grundläggande uppgifter som statligt företag.

Privat/TT

Gustav Bäck: "Våra paket hålls som gisslan av ett statligt företag som inte sköter sina grundläggande uppgifter."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I dagsläget kan inte Postnord hantera vår post och våra paket som det är. I media har exempel på katastrofal behandling av kundernas paket kommit fram i ljuset. 

Det handlar om öppna lastbilar och försvunna paket. Söndersågade, söndersparkade och sönderkastade paket och persedlar som står utomhus i blött väderlag och riskerar att förstöras. Länsade bilar som lämnats utan uppsikt. Kunderna blir inte ens ersatta vid dylika felhanteringar. Varför ska vi konsumenter stå för en extra avgift för ett arbete som ändå inte sköts ordentligt? 

Vi betalar gärna rimlig moms (i dagsläget är förslaget från Postnord 25 procent) men den extra avgiften på 75 kr per persedel är orimlig. Kostar paketet mer än 1500 kr är avgiften så hög som 125 kr. 

Postnord påstår att den nya straffavgiften ska gå bl.a. till utbildning för personal, nya lokaler, utrustning och anställande av nya medarbetare. Är inte det här investeringar som Postnord själva borde stå för? 

Den ökade handeln utanför EU har inte slagit ned som en blixt från klar himmel utan någonting som Postnord borde planerat för - för länge sedan. Är det helt enkelt så att Postnord inte kan hantera den ökade handeln med bl.a. Kina? Vi måste fråga oss om Postnord överhuvudtaget är kapabla att utföra sin statligt finansierade uppgift.

Vi som beställer paket från länder utanför EU har betalat för frakt i vår beställning. Menar Postnord att det är rimligt att betala dubbel frakt? Och menar Postnord att det är rätt att behålla våra paket i en sorts gisslansituation? Nackdelar med e-handeln är förstås att utsläppen med flyg ökar, vilket borde kunna lösas genom att byta till ett både billigare och klimatsmartare alternativ som båt innebär. Elektroniken som köps saknar EU-stämpel vilket generellt innebär sämre kvalitet. Det uppvägs däremot av att elektronik som tidigare varit omöjlig för låginkomsttagare nu är möjligt.

Låginkomsttagare har med den ökade e-handeln kunnat köpa julklappar, födelsedagspresenter och kläder till sina barn. Barn som annars skulle ha en betydligt sämre levnadsstandard. Ett stort och billigt sortiment gör att studenter, barn, låginkomstagare, arbetslösa och ungdomar kan känna sig både delaktiga och uppdaterade.

För mig och min familj kommer den nya avgiften att påverka att vi inte längre kommer att kunna beställa billiga kläder som inte finns i Sverige till min son med roliga tryck och liknade. Jag har pratat med människor som är oroliga över att de inte längre kommer att kunna köpa leksaker till sina barn, för att det kommer att bli för dyrt. Jag blir så arg över att människor ska behöva känna så. Tjänster som Wish och Geek har räddat deras och min ekonomiska vardag.

Våra paket hålls som gisslan av ett statligt företag som inte sköter sina grundläggande uppgifter. Ett postföretag skall inte ha makten att kunna bestämma vad vi som konsumenter har rätt och möjlighet att köpa. Extraavgiften fungerar dessutom som en gisslanbetalning enligt rådande förslag.

Jag vill i princip att Postnord ska bli Posten igen. Den Posten som jag är uppväxt med och som fungerade utan de problem som nu plågar Sveriges postväsende. För aktieägarna, Sveriges medborgare och statens trovärdighetens skull.

Gustav Bäck,
Lagerarbetare