Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Dinesh Nayar, Fyndiq: Postnord sysslar med skrämselpropaganda

- 01/03/2018, 11:36 -
Postnords kontorsskylt

Dinesh Nayar menar att Postnord hotar med avgifter som i praktiken inte kommer att drabba kunderna.

TT/Privat

Dinesh Nayar, Fyndiq: "Många svenska digitala konsumenter tror att det är eller kommer att bli, svindyrt att köpa saker direkt från Kina. Bara Postnords kommunikation av detta hot är ett mycket effektivt handelshinder."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Det är inte mindre än en skandal hur Tullverket och statsägda Postnord har hanterat frågan om moms på varor som importeras från världen utanför EU. 

De har på kort tid kastat sig hejdlöst från en orimlig ytterlighet – att inte bry sig om momsen på småvaror som importeras från Kina – till en annan minst lika orimlig ytterlighet – att den konsument som vill köpa en vara från Kina inte bara ska betala moms utan även 75 kronor per försändelse i ”hanteringsavgift”.
 
Det innebär att Postnord, med regeringens goda minne, är på väg att införa en Kinapolitik i Sverige som möjligen skulle imponera på Donald Trump, men knappast ligger i linje med den syn på handel och konkurrens som Sverige länge både stått upp för och levt gott på.
 
En annan likhet med Trump är att problemen hanteras med mer snack än verkstad. I stort sett samma dygn, i mitten av januari, som Postnord fick veta att de måste ta ansvar för detta gick de ut med informationen att det kommer att bli en hanteringsavgift i hundrakronorsklassen. Redan från dagens datum, den 1 mars.
 
Sedan dess tror därför många svenska digitala konsumenter att det är, eller väldigt snart kommer att bli, svindyrt att köpa saker direkt från Kina. Bara kommunikationen av detta hot är ett mycket effektivt handelshinder.
 
Istället kunde de ha pratat med någon av alla oss som erbjuder svenska digitala konsumenter shopping direkt från Kina. Jag tycker det är helt rätt att moms ska betalas från första kronan och vi kan också se till att så sker direkt vid inköpstillfället. Problemet är att Postnord inte har något system på plats för att se att våra kunder har gjort det.
 
Ett rimligt, modernt, digitalt system i Sverige får vi därför vänta på. Men självfallet kommer inte vi eller andra handelsplattformar låta kunderna drabbas av en straffavgift på 75 kronor per försändelse. När digitala Kina möter analoga Sverige blir det pinsamt uppenbart hur långt efter Tullverket och PostNord befinner sig.
 
Våra kinesiska leverantörer, noggrant utvalda av oss på plats och utifrån höga svenska krav på etik i flera avseenden, löser Postnord-problemet med en knapptryckning. De har allt på plats för att skicka det till våra konsumenter via ett annat EU-land, allt betalat.
 
För konsumenterna blir det en marginellt högre, väl synlig, fraktkostnad men inga överraskningsavgifter som bygger på Postnords analoga hantering. Troligen kommer leveranserna inte ens komma fram senare trots omvägen eftersom Postnord hanterar försändelser från Europa betydligt snabbare än de som kommer från Kina.
 
Det finns alltså färdiga lösningar för att undvika avgiften, där konsumenterna inte behöver oroa sig för Postnords försök till handelsstopp. Det är bara det att Sverige inte får de momsintäkter man borde få när svenska konsumenter handlar. Och det gillar jag inte alls. 

Jag anser att moms ska betalas från första kronan till svenska staten av svenska konsumenter. Det är en viktig princip för att konkurrensen mellan olika handelsalternativ ska leda till det gemensamma bästa. Och i dagens digitala, internationella värld borde det vara en fullt rimlig princip även i praktiken.
 
Jag talar inte ens i egen sak. Huvuddelen av vår omsättning kommer från våra kunders inköp från svenska handlare – inte från möjligheten att handla direkt från kinesiska leverantörer – så på kort och medellång sikt tjänar vi på Postnords skrämselpropaganda. Men det går emot allt jag tror på och allt som framtiden handlar om: digitala globala konsumenter som bygger en bättre värld genom medvetna val.
 
Därför är lösningen att skicka via ett annat EU-land bara en tillfällig lösning för oss. Jag vädjar nu till politiker, myndigheter och statliga Postnord: Se till att lösningen för att kunna betala svensk skatt vid inköpstillfället kommer på plats! 

Och lägg av med att hota med avgifter som i praktiken inte kommer att drabba kunderna trots att många nu tror det.
 
Dinesh Nayar,
Medgrundare och VD Fyndiq AB.