Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Förbjud strippklubbarnas sexistiska reklam – drabbar våra barn

Dagisbarn, symbol kvinna strippklubb

Emma Blomdahl reagerar mot att barn möts av kvinnoförnedrande och sexistiska budskap på öppen gata.

Ulrika Norman/TT/TT

Debatt | 12/03/2018 11:19

Emma Blomdahl: "Min absoluta uppfattning är att denna typ av verksamhet och reklam, försvårar det arbete som görs för att förebygga sexism och mäns våld mot kvinnor."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

På flera gator i Stockholms innerstad slår sexismen dig i ansiktet för varje steg du tar. Det går inte att undgå de rosa visitkorten med en naken kvinna som ligger som snöflingor och täcker flera av gatorna i stan, eller bilarna med samma budskap som kör omkring överallt i staden. 

Jag har gjort det till en tävling för mig själv i att se hur många kort jag kan plocka upp under en promenad. Ofta slutar jag räkna när jag på bara några hundra meter samlat ihop över hundra kort. 

Det finns två problem med den sexistiska sörja som allt för ofta skräpar ned våra gator i storstaden.
Nedskräpning av det offentliga rummet. Enligt svensk lag är nedskräpning i form av exempelvis papper eller fimpar olagligt på offentlig plats. Den som med flit eller av oaktsamhet skräpar ner på en plats dit allmänheten har tillträde, kan dömas för nedskräpningen. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Att individer fortfarande idag inte lärt sig att fimpa i askkoppar är såklart tragiskt men jag ser det som ett än större problem att företag med avsikt systematiskt skräpar ned det offentliga rummet. 

Jag vänder denna fråga till alla strippklubbar som har som business att skräpa ned vår offentliga miljö. När kommer ni som företag ta ansvar för miljön som ni nu på daglig basis smutsar ned genom att kasta ut era ”visitkort” från era limousiner? Att hävda att det inte är ni själva som kastar dem tycker jag faller på sin egen orimlighet då ni i så fall har stora problem med att någon tycks ha stulit tusentals av era egna ”visitkort” varje vecka.

Sexistisk reklam i det offentliga rummet. I Sverige har vi på många sätt kommit långt i jämställdhetsarbetet, men att barn på väg till skolan fortfarande idag kan mötas av kvinnoförnedrande och sexistiska budskap på öppen gata är ingenting att vara stolt över. På de allra flesta strippklubbar är det män som är konsumenter och kvinnor nyttjas och ses som objekt, vilket framgår tydligt i klubbarnas reklambudskap. 

Min absoluta uppfattning är att denna typ av verksamhet, och reklam, medverkar till bilden av kvinnor som sexobjekt och den försvårar det arbete som görs för att förebygga sexism och mäns våld mot kvinnor.

Reklam har en stark normbildande kraft på framförallt barn och unga. Jag vill därför fråga strippklubbarna om ni på allvar tycker att den reklam som ni utsätter barn för på Stockholms gator bidrar till ett mer jämställt samhälle? 

Jag ser inget logiskt skäl till att ert svar på denna fråga skulle vara ja. Eftersom jag hört er tidigare vurma över vikten av jämställdhet så föreslår jag att ni direkt slutar med er ojämställda propagandaverksamhet. 

Stockholm stad har tagit ansvar för att stadens affischeringsytor inte skall innehålla sexistisk reklam, något jag är mycket glad över, men mot strippklubbarnas aggressiva marknadsföring som sker utanför stadens egna affischeringsytor krävs det extra åtgärder. 

Reklamen skräpar ned rent fysiskt men bidrar också till att kvinnor fortsätt objektifieras på ett sätt som går emot all form av aktivt jämställdhetsarbete. 

Om inte klubbarna tar sitt eget ansvar behöver vi en lagändring som förbjuder reklam för dessa typer av aktörer i det offentliga rummet. 

Emma Blomdahl,
Feminist och skräpplockare

Håller du med?