Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

MUF: "Stoppa flygskatten!"

Filip Jonsson, MUF
1 av 1

Filip Jonsson, MUF skriver om den nya flygskatten och dess påverkan.

Privat & Pixabay

Debatt | 02/04/2018 11:06

Filip Jonsson, MUF: "Flygbranschens ansvar i frågan är centralt och bör förslagsvis utgå från en teknologisk utveckling. Denna lag är ett slag i luften och skulle göra mer skada än nytta."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Trots att Sverige har ett av världens högsta skattetryck, gällande såväl arbete som varor, produceras skatteförslag på löpande band. Bilar, biobiljetter och hemelektronik är exempel på artiklar som ökat i pris, bara de senaste månaderna, till följd av nya skatter. 

I går, den 1 april, infördes en skatt på flygresor - något som riskerar att skada svensk ekonomi och hota drömmen om ett väl fungerande företagsklimat.

Redan år 2006 lade den dåvarande socialdemokratiska regeringen fram förslag om att en flygskatt skulle införas i Sverige. Dock stoppades propositionen med anledning av Alliansens valseger. Fastän lagen aldrig trädde i kraft, lyckades den avveckla väsentliga delar av det svenska flygklimatet. Människor förlorade sina jobb och transportmöjligheterna blev färre till följd av att trafiklinjer tvingades att lägga ned. Även Lagrådet, myndighet för granskning av essentiella lagpropositioner, var kritiska till förslaget.

Den ekonomiska effekten på biljettpriset skulle hindra många individer från att resa, både inrikes och utrikes. 

Sverige är ett av Europas största länder, där det långa avståndet från norr till söder separerar människor geografiskt. Flyget utgör därför en viktig funktion som transportmedel för långväga pendlare, likväl som det ger möjlighet att sammanstråla med familj och vänner.

I flera andra länder, som Portugal, Danmark och Nederländerna, har flygskatt införts för att sedan annulleras. I många av fallen påvisades en minskning av antalet passagerare som reser till de inhemska flygplatserna, dock inte den totala mängden resenärer. Dessa valde i stället att resa via grannländer - ett scenario som riskerar att inträffa även i Sverige.

Regeringen, å andra sidan, betraktar förslaget positivt ur en samhällelig aspekt och anser att flygskatten skulle ha positiv inverkan på, framför allt, miljön. Statens offentliga utredningar konstaterar emellertid motsatsen. Lufttrafiken utgör cirka 1 procent av de totala utsläppen och det förhöjda biljettpriset förväntas endast att nedbringa föroreningarna med ungefär 0,2 procent. 

Betänkandet visar dessutom att antalet resenärer inrikes riskerar att reduceras med mellan 800 000 och 1,2 miljoner årligen. Följaktligen, skulle Sveriges BNP minska med uppskattningsvis sex miljarder kronor.

Att koldioxidutsläppen omgående bör reduceras, råder det ingen tvekan om; men att uppnå en marginell minskning på bekostnad av övriga samhället är fel väg att gå. Flygbranschens ansvar i frågan är centralt och bör förslagsvis utgå från en teknologisk utveckling. Denna lag är ett slag i luften och skulle göra mer skada än nytta. 

Stoppa flygskatten!

Filip Jonsson
1:e vice distriktsordförande i Moderata Ungdomsförbundet (MUF) Dalarna.

Vad tycker du om flygskatten?