Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Ett land som röstar efter influencers råd är ett land i utförsbacke"

Den 9:e september 2018 så är det riksdagsval i Sverige.
1 av 1

Camilla Gervide skriver om det stundande valet och influencernas möjliga påverkan hos förstagångsväljaren.

Camilla Gervide & TT

Debatt | 15/05/2018 14:33

Camilla Gervide, bloggbevakning: "Influencers är inte vidare svårcharmade och kan säkerligen övertalas till att fronta både det ena och det andra partiet genom rent smicker, men utan att djupare sätta sig in i vad det är partiet rent står för."

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

2018. Två år efter att USA valt den svagt morotsfärgade Donald Trump till sin 45:e president så är det så återigen dags för Sverige att montera ihop valurnorna och mana sin befolkning till att gå man ur huse för att bestämma vem eller vilka som ska få styra landet de nästkommande fyra åren.

Medan Trump använde sig av all den affärslist han samlat på sig under åren som entreprenör så börjar Sveriges politiker visa lite av sina egna strategier, och samtidigt som de skiljer sig avsevärt från den amerikanska presidentvinnaren så har de ändå vissa likheter - entreprenörskap.

Nu menar jag inte att finansminister Magdalena Andersson ska satsa hela vårbudgeten på att bygga en lyxig skrapa på innergården till Stockholms stadshus och ge den namnet Andersson Tower utan politikerna - och då framförallt partiledarna - har vänt sig till en lite ny typ av entreprenörer, nämligen influencers.

Dessa sociala mediers profiler med följare så lojala att hälften skulle vara nog verkar nu ha blivit lite av det nya kuttersmycket att synas med så här inför valet.

Margaux Dietz som just nu gör succé i Let’s Dance drog igång ett koncept där hon lyckades få till en intervju med varenda partiledare - helt utan övertalning.

Med tanke på att 69 procent av unga människor mellan 16-25 år inte tittar på traditionell tv så är det sannerligen på tiden att politikerna vidgar sina vyer lite men jag kan inte låta bli att känna att det görs på ett aningens billigt sätt.

Dessa politiker verkar inte lika intresserade av att lyfta fram frågor som kan tänkas vara viktiga för förstagångsväljarna som de är att försöka ställa sig in hos de influenciska följarna för att förhoppningsvis charma både en och två av dem genom att favorisera deras idol.

Varför tror ni annars att alla från Annie Lööf och Ebba Busch Thor till Gustav Fridolin suttit i publiken på Let’s Dance och hejat på Margaux? 

Annie Lööf har även setts tillsammans med Isabella Löwengrip så Centerns frontkvinna verkar ha anammat en lite mer aggressiv approach än sina kollegor men vad gör man inte för att försöka höja antalet mandat en smula?

Jag ansåg det extremt oansvarigt för influencers som UnderbaraClara, Isabella Löwengrip och Yogagirl att marknadsföra Natural Cycles som ett hormonfritt preventivmedel när metoden - från antalet anmälningar till Läkemedelsverket att döma - framstått ungefär lika effektiv som den där man sväljer kondomer för att inte bli gravid från oralsex(!) och lite samma känsla infinner sig här.

Influencers är inte vidare svårcharmade och kan säkerligen övertalas till att fronta både det ena och det andra partiet genom rent smicker, men utan att djupare sätta sig in i vad det är partiet rent står för. 

På samma vis kommer vissa förstagångsväljare engagera sig lika mycket i valet som de gör i den hopvikta lapp som finns inuti Iprenkartongen.

För många kommer det räcka att de känner igen partiets namn och att de sett det hos någon som de följer och litar på, och vems är då ansvaret? Politikern? Influencern som exponerar politikern för sina följare? Följaren som röstar på politikern på grund av influencern?

Ett land vars invånare går till val på rekommendationer från människor vars liv består av handväskor, selfies, advokadotoasts, matchalattes, vinluncher och eventuellt en uppgraderad sponsresa till Coachella är ett land i utförsbacke. 

Lyssna gärna på rekommendationer och åsikter om politik från människor du ser upp till, men se till att de i så fall vet mer om partiet och politikern än vilken sida de föredrar att bli fotade från och om de hört vet vem Linn Ahlborg är.

Den informationen räcker bara till att rösta om en enda sak och det är vem som ska vinna Guldtuben 2018, inte vem som ska leda landet i de nästkommande fyra åren.

Camilla Gervide,
Driver bloggbevakning.se

Håller du med?