Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

CUF: "Din bensinbil kommer att bli värdelös"

CUF skriver i Nyheter24:s debattkampen
1 av 1

Magnus Ek och Victor Rundqvist (CUF) vill ta krafttag mot bensin och fossil diesel.

TT

Debatt | 20/06/2018 14:37

CUF: "Det kan låta hotfullt, men det behöver det inte vara. Klimathotet är en ödesfråga, och varje steg mot ett mer hållbart samhälle är en seger för oss alla"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Klimathotet har vid det här laget inte undgått någon, förutom möjligen SD:s riksdagsgrupp. Här i Sverige ska vi de närmaste 27 åren kapa våra utsläpp till nära noll. 

Om 12 år ska vi ha kapat utsläppen från fordonsflottan med 70 procent, och gått över till att vara helt fossiloberoende. 

Samtidigt rullar nästan fyra och en halv miljoner bensin- och dieselbilar på svenska vägar. Ingen vill förbjuda dem, och dieselbilarna kommer med rätt insatser att kunna köras på miljöbränslen, men en bensinbil kommer att bli nästan värdelös.

Det kan låta hotfullt, men det behöver det inte vara. Klimathotet är en ödesfråga, och varje steg mot ett mer hållbart samhälle är en seger för oss alla. Enligt Naturvårdsverket står transporterna inom Sverige står för en tredjedel av våra utsläpp, och vägtransporterna för den överväldigande majoriteten (93,6 procent) av den kakan. 

Kan vi kapa de utsläppen kommer vi så mycket närmare våra mål.

Dessutom är alternativen så mycket bättre också för svensk ekonomi. Det är inte så att vi kan sluta åka bil, särskilt inte i de kommuner i Dalarna, Värmland och Norrland där flest äger personbilar.

Istället handlar det om att ställa om till förnybara bränslen, och att köra mer på el från svensk vind-, sol, och vattenkraft eller på biobränslen från svensk skog.

För att tala klartext: Istället för att vara beroende av diktaturer som Ryssland och Saudiarabien eller dryga grannar som Norge för att ta oss till jobbet kan vi köra på bränslen som är bättre för klimatet och som vi producerar bäst i Sverige. En så kallad win-win.

Det som inte är en vinst för någon är om hushållen investerar i en fossilbil som tappar sitt andrahandsvärde inom några år.

Tyvärr är de flesta svenska beslutsfattare fortfarande för tröga och för fega för att omställningen ska gå så snabbt som möjligt och smidigt som möjligt. Vi måste satsa rejält på laddinfrastruktur och forskningsprogram för att öka produktionen av till exempel biobränsle från svensk skog för att alternativen ska fungera.

Det går att straffbeskatta bensin och fossil diesel, men det går inte att straffskatta fram infrastrukturen för alternativa bränslen.

Dessutom skulle den riksdagsmajoritet som är enig om att ställa om fordonsflottan kunna vara rak med att det ska hända snart - alternativt trycka upp skyltar med texten KÖP INTE EN BENSINBIL - DEN ÄR VÄRDELÖS INOM 12 ÅR!

Magnus Ek (CUF),
Förbundsordförande, Centerpartiets Ungdomsförbund

Victor Rundqvist (CUF),
Miljöpolitisk talesperson, Centerpartiets Ungdomsförbund

Håller du med?