Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

SSU: "Ge elever rätt att överklaga betyg!"

SSU deltar i Nyheter24:s debattkampen
1 av 1

Andrea Törnestam och Philip Botström från SSU vill göra betygssystemet ännu mer rättvisare.

TT

Debatt | 26/06/2018 10:37

Andrea Törnestam & Philip Botström, SSU: "Skolan ska vara rättvis. Den som anstränger sig och presterar ska kunna se fram emot bra betyg och en trygg framtid. Vi tycker i grunden betyg är bra och bör finnas"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Dagens betygssystem som Jan Björklund (L) införde är orättvist, obegripligt och ohälsosamt. Vi vill göra om betygssystemet så att det blir mer rättvist och sätta stopp för glädjebetygen. För att alla elever ska få en rättvis chans att lyckas i skolan oavsett ens förutsättningar hemifrån.  

Skolan ska vara rättvis. Den som anstränger sig och presterar ska kunna se fram emot bra betyg och en trygg framtid. Vi tycker i grunden betyg är bra och bör finnas. 

Utan betyg blir det svårt för skolan att veta vilka insatser som ska sättas in för att eleven ska nå sina mål. Men betygssystemet ska finnas för elevernas skull för att bidra till att öka motivationen och lusten att lära sig mer i skolan. 

Men idag är det inte så. Tidigare utbildningsminister Jan Björklund hade för bråttom när han införde det nya betygssystemet. Hans slarv märks tydligt. Dagens betygssystem är orättvist, obegripligt och ohälsosamt. 

Det är orättvist för att ett dåligt resultat på ett enskilt moment kan sänka slutbetyget orimligt mycket. Det är obegripligt med tanke på att 47 procent av Sveriges lärare och 73 procent av Sveriges högstadieelever tycker att det är svårt att förstå. 

Och det är ohälsosamt med kursbetyg som avgör ens chanser redan i början av gymnasietiden utan att ta hänsyn till ens förutsättningar. Något som vi vet leder till stress, press och psykisk ohälsa. 

Därför vill vi i SSU och Socialdemokraterna: 

Införa ämnesbetyg

Istället för att få betyg för varje kurs vill vi istället att man bara ska få betyg i slutet av sin gymnasietid, som det är på högstadiet. 

Vi tycker inte man ska straffas redan i första ring för att man har sämre förutsättningar med sig från grundskolan, utan vi vill att utvecklingen under gymnasietiden ska vara det som räknas. 

Den S-ledda regeringen har tillsatt en utredning för att återinföra ämnesbetyg på gymnasiet. Det skulle öka jämlikheten och premiera slit och utveckling. 

Minska tröskeleffekterna

Idag kan en elev som fått A på samtliga moment i en kurs, förutom ett moment där man fått ett sämre betyg, inte få slutbetyget A. Det kallas tröskeleffekter och är orättvist. En dålig dag ska inte avgöra ens framtid.

Därför ska S-regeringen inom ramen för betygsutredningen också se över och förtydliga betygstillämpningen för att minska tröskeleffekterna. 

Stoppa glädjebetygen

Idag ser vi en utveckling där friskolor sätter glädjebetyg för att locka till sig fler elever för att få mer resurser i skolpeng och på så sätt kunna ta ut mer i vinst. Undersökningar visar att friskolor konsekvent sätter högre betyg än vad eleverna presterar på nationella prov. 

Det är orättvist för elever på kommunala skolor som sliter när friskoleelever kan åka på räkmacka in på högskolan. Därför vill vi Socialdemokrater stoppa vinstjakten så att incitamenten bakom glädjebetyg försvinner. Vi vill också ha anonymiserade nationella prov som rättas av någon annan.

Införa möjlighet att överklaga betyg

Sist men inte minst vill vi i SSU införa möjligheten att överklaga betyg. Alla andra myndighetsbeslut går idag att överklaga. Målet ska givetvis vara att betygstillämpningen är så rättvis som möjligt från början. Men om det inte blir så måste elever kunna känna rättssäkerhet. Betyg är avgörande för ens framtid och ska därmed kunna överklagas. 

Flit och ambitioner ska alltid löna sig. Det gör det inte med dagens betygssystem. Lika viktigt är att skolan och betygssystemet är rättvist och bidrar till att minska ojämlikhet. 

Målet är ett betygssystem som hjälper elever att lära sig så mycket som möjligt och uppnå sin fulla potential. Därför går vi till val på ett rättvisare betygssystem. 

Philip Botström,
Förbundsordförande SSU

Andrea Törnestam,
Förbundssekreterare SSU

Vad tycker du om förslaget?