Lång lastbil
Den nya maxlängden på lastbilar är 34,5 meter. - Foto: Adam Ihse/TT

Nu får Sverige Europas längsta lastbilar

I Australien finner man världens längsta lastbilsekipage, så kallade roadtrains. Nu har Trafikverket hämtat inspiration från andra sidan jordklotet och tillåter de längsta lastbilarna i Europa.


Från den 1 december kan man råka på en extra-långtradare på 590 mil av det statliga vägnätet. 

Ekipagen kommer att erbjudas på en blandning av 450 mil huvudväg samt 140 mil anslutningsvägar, som uppskattas vara lämpliga för riktigt långa fordon.

Till förmån för miljön

Trafikverket menar att utsläppen från den tunga lastbilstrafiken kommer att minska mellan 4–6 procent tack vare regeländringen.

Det beror på att det kommer att krävas färre lastbilar för att transportera samma mängd gods.

Dessutom innebär längre ekipage att transportkostnaderna minskar, vilket är gynnsamt för konkurrenskraften.

Lång, längre, längst

Tidigare var de längsta ekipagen på rikets vägar 25,25 meter långa. Nu när de blir närmare 10 meter längre kommer tradarna att förses med skyltar både fram och bak, där det står ”Långt fordonståg.”

Trafiksäkerheten är av högsta prioritet menar Transportstyrelsen, och det blir extra viktigt att planera sina omkörningar när man ska ta sig förbi en av de nya extra långa långtradarna.

High Capacity Transports

Introduceringen av extra långa långtradare är ett led i att utveckla ett effektivt transportsystem för så kallade High Capacity Transports – högkapacitetstransporter på svenska.

Det är en förändring i trafikförordningen som trädde i kraft den 31 augusti 2023 som möjliggör denna typ av transporter.

Utöver de extra långa ekipagen finns det redan riktigt tunga transporter på sina håll i Sverige. Det finns sedan 2018 en möjlighet att framföra ekipage med bruttovikter på upp till 74 ton.

På vissa håll i norra Sverige ligger den siffran på 90 ton.

Ett nordiskt fenomen

Sverige är inte ensamma i Europa om att tillåta riktigt långa ekipage. Även grannlandet Finland tillåter samma fenomen – men där går gränsen vid 34 meter och det finns färre restriktioner kring vilka vägar som får brukas.

Det innebär att de svenska lastbilarna blir Europas längsta. Med det sagt ligger vi fortfarande i lä om man blickar över till Australien. Där får lastbilarna mäta upp till 53,5 meter och väga uppåt 130 ton.

Världens längsta roadtrain bestod av hela 112 trailers och mätte upp till 1 473,3 meter.