Här är världens fem dyraste bilar – någonsin
Bilar ses sällan som investeringar, men under de senaste åren har priserna på vissa eftertraktade modeller trissats upp rejält. Nedan följer en lista på de dyraste bilarna som någonsin sålts.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Den dyraste nya bilen som någonsin sålts sägs enligt vissa vara Rolls-Royce La Rose Noire Droptail som levererades till en kund i augusti för 313 miljoner kronor.
Det räcker emellertid inte till för att slå bilarna på topp fem-listan över de dyraste klassiska bilarna någonsin.
Konsten att investera
5. Ferrari 335 Sport Scaglietti Såld för: 373 000 000 SEK
Denna Ferrari är den dyraste racingbilen som någonsin sålts. Den har bland annat tävlat på 12-timmars Sebring 1957 och Mille Miglia.
4. Ferrari 250 GTO Såld för: 397 600 000 SEK
Ferrari 250 GTO är en av bilvärldens mest legendariska bilar. Totalt tillverkades 39 bilar – och samtliga existerar än idag. Denna 250 GTO tävlades av den franska racingföraren Joseph Schlesser.
3. Ferrari 250 GTO Tipo Såld för: 540 000 000 SEK
Denna Ferrari 250 GTO Tipo gick nyligen under klubban på en RM Sotheby’s-auktion i New York. Den blev den dyraste Ferrarin någonsin såld på auktion. Det rör sig om den enda GTO Tipon som tävlades av Ferraris egna racingstall.
2. Ferrari 250 GTO Såld för: 730 000 000 SEK
Denna 250 GTO såldes privat och var länge den dyraste bilen som någonsin sålts. En stor anledning till dess värde är det faktum att den aldrig någonsin varit krockad. Den såldes till WeatherTech-miljardären David MacNeil.
1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé Såld för: 1 524 000 000 SEK
Världens dyraste bil som någonsin sålts stavas Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Den ingick i Mercedes-Benz privata samlingar och såldes för att starta en Mercedes-fond. Köparen var den brittiske miljardären Jim Ratciffe.
Bilar - en historiskt bra investering
Klassiska bilar har under de senaste åren visat sig vara en bättre investering än klockor, vin, och konst.
En del av förklaringen kan vara elektrifieringen, vars intåg gör klassiska bilar allt mer åtråvärda. I sin tur har vissa modeller dragit iväg rejält i värde.
Huruvida utvecklingen fortsätter återstår att se, men det lär nog dröja innan en bil går för över 1,5 miljarder igen.