När temperaturen kryper ner under nollan blir bilens rutor snabbt en av vinterns mest underskattade riskzoner. Många bilförare möter samma morgonrutin, frost, imma, snö och is som måste bort innan bilen kan ge sig ut i trafiken. Men hur du skrapar, eller låter bli att skrapa, kan ge betydligt större konsekvenser än vad man kan tro.
Små repor, dålig sikt och slarv med isen kan både bli en trafiksäkerhetsfråga och en kostsam historia. Och i värsta fall riskerar du till och med böter. Vad bör bilförare egentligen tänka extra mycket på i vinter?

Dolda misstaget förstör din bilruta
Det ser oskyldigt ut för världen, ta fram isskrapan och dra bort frost på samma sätt som alltid. Men enligt bilglasexperter är just detta ögonblick ofta början på reporna som senare blir permanenta.
– När man börjar skrapa en ruta drar man ofta in smuts från områden utanför torkarfältet. Det är där skadan sker, säger Richard Gavaller, projektledare för Bilglas på Glasbranschföreningen, till Carup.
Det största problemet är inte själva isen, utan smutsen som följer med. Grus, dammpartiklar och salt ligger kvar i kanterna runt torkarfältet, där de flesta börjar skrapa.
När den smutsen dras in över glaset uppstår mikroskopiska repor som gradvis förvärras, och syns nästan inte första vintern, men efter några tusen mil kan hela vindrutan vara randig och bländande i solljus eller mörkerkörning.

Använder du rätt skrapa?
Ett annat underskattat problem är själva skrapan. Många använder samma plastskrapa i flera år, trots att den blir slö och ojämn med tiden. En sliten kant gör att man måste trycka hårdare, och då ökar risken för att smutsen "slipas" in i rutan. En gammal skrapa hackar dessutom i glaset när isen sitter hårt, särskilt farligt vid kraftig frost.
– En plastskrapa blir snabbt slö. När den inte längre är vass måste man trycka hårdare och då ökar risken för repor. Den ska egentligen bytas varje säsong, fortsätter han.
Kort sagt: en dålig skrapa och en smutsig ruta kan bli dyrt.

Så mycket kan en skadad bilruta kosta
Har rutorna redan hunnit bli repiga eller skadade kan kostnaden snabbt skena.
- Med rätt försäkring kan ett byte landa på självrisk mellan 1 500 och 3 000 kronor.
- Om man står utan försäkring kan det istället bli mellan 6 000 och 13 000 kronor, beroende på bilmodell och arbetskostnad.
- För bilar med avancerade förarassistanssystem kan priset bli ännu högre eftersom kameror och sensorer ofta måste kalibreras efter bytet.
Exakt kostnad varierar beroende på ditt försäkringsbolag och villkor för just din bilmodell.

Polisen: Misstaget med bilrutan kan ge böter
Ulf Emilsson, som är verksamhetsexpert inom trafik hos polisen, redogör för Nyheter24 att köra med is eller snö kan ge konsekvenser. Det finns inga exakta böter för att ha snö eller is på bilrutorna, men på framrutan, främre sidorutorna och backspeglarna måste vara rena för en god sikt.
Om de inte är uppfyllt kan man åka på böter eller dömas för vårdslöshet i trafik.
– Vindrutan, de främre sidorutorna och de yttre backspeglarna måste vara fria från snö och is, säger han och fortsätter:
– Brottet som kan bli aktuellt heter vårdslöshet i trafik och leder till dagsböter.
Finns det något särskilt polisen tittar efter vintertid när det gäller sikt och rutor, vilka "typfall" ser ni ofta?
– Vi tittar på rutors skick året om och det som tillkommer på vintern är ju snö och is. Dessutom märks det tydligt om inte defrostern är i funktion vilket är ett krav året om, säger han.
Emilsson förklarar att is och immiga rutor under vintern kan ge sämre sikt och ge allvarliga följder. Även att de flesta svenskar är medvetna om kravet – och att det inte räcker att köra ett litet hål.
– Använd motor- och kupévärmare och kör inte iväg förrän sikten är fullgod.
Bakrutan måste inte vara ren om bilen har fungerande yttre backspeglar.

Snö på bilen – vad säger lagen?
Här begår många bilister ett dyrt misstag. Enligt Trafikförordningen står det tydligt att "last" inte får medföras på ett sätt som utgör fara, och snö och is räknas som last.
Trafikpolis Anders Schääf förklarar:
– Snö och is ska bort för att det kan utgöra en säkerhetsrisk för bakomliggande fordon och andra längs vägen. Vid en inbromsning kan snön glida fram, täcka vindrutan och förhindra sikten. Risken är då stor att köra på en fotgängare eller kollidera med en medtrafikant, sa han, till DinBil.
Det riskerar du:
- 1 500 kronor i böter om du kör med snö på taket.
- Om snön orsakar en olycka kan det bedömas som vårdslöshet i trafik, vilket innebär dagsböter och risk att förlora körkortet.
Gör det därför till en rutin att borsta av taken, motorhuv och bakdel, varje gång.

Billjus – också en bötesfälla vintertid
Strålkastare som är täckta av snö är lika illa som trasiga lyktor. I vissa fall kan böterna bli upp till 1 600 kronor. Dessutom utgör man en direkt fara, då andra trafikanter inte ser en, och blinkers blir osynliga. Använd alltid en mjuk borste, aldrig en isskrapa, på strålkastarglasen för att undvika repor.
Även registreringsskylten måste vara synlig. Är den täckt av snö eller smuts riskerar du även då 1 500 kronor i böter. Polisen stoppar regelbundet förare för just detta under vintermånaderna.

Så undviker du att skada rutorna i vinter
Här är de viktigaste råden för att hålla rutorna hela, och dig borta från böter och dyra reparationer:
- Tvätta bilen oftare än du tror
Smutsen som förstör rutorna syns sällan. Tvätta bort grus och salt regelbundet, även om bilen ser "okej" ut. - Byt isskrapa varje säsong
En vass och ren skrapa tar bort is, en gammal skrapa rispar. - Använd spolarvätska ordentligt
Många "snålsprutar". Det ska bli blött på riktigt för att lösa upp smuts. - Rengör torkarbladen.
Dra av dem med spolarvätska och en trasa. Smutsen som sitter där annars nöter mot rutan varje gång du kör. - Låt bilen värmas upp innan du skrapar.
Med motorvärmare, kupévärmare eller elbilsfunktioner blir isen lättare att ta bort, och risken för repor minskar. - Skrapa rätt.
Börja där torkarna går, inte ute vid kanterna där smutsen samlas.

Det här riskerar du i böter i vinter
Snö och is på rutorna.
Snö och is på biltaket.
Igensnöade eller trasiga lyktor.
Snötäckta registreringsskyltar.
En minut extra – eller tusenlappar i onödan
Vinterns morgonrutiner är sällan roliga, men att vara noggrann lönar sig. En ren, rätt skrapad ruta ger inte bara bättre sikt, den sparar dig även från böter, repor och kostsamma glasbyten.
Att ta hand om rutorna är en av de enklaste, och billigaste, säkerhetsinvesteringarna du kan göra under vintern. En minut extra på morgonen kan göra skillnad mellan en trygg resa och flera tusen kronor i onödiga utgifter.




