Ferrari, Toyota och Opel
Vad köper man om man inte har råd med en Ferrari? - Foto: Ferrari/Toyota/Opel

Tre överkomliga alternativ till en Ferrari

Hur går man till väga om man vill ratta en bil med motorn monterad i mitten, likt en Ferrari eller McLaren, men inte vill lägga sitt livs besparingar på en bil? Man fortsätter läsa den här artikeln!


En av de mest exotiska kombinationerna stavas just bakhjulsdrift och mittmonterad motor.

Det är en ganska ovanlig konfiguration i bilar som gemene man har råd med, men visst finns det några exempel. Tre av de bästa, mittmotoriserade alternativen finner du nedan.

64 procent av stockholmare ignorerar bälteslagen

Opel Speedster – sa du Opel?

Vi börjar med den dyraste bilen på listan – en Opel! Modellen heter Speedster i Opel-utförande och VX220 när den såldes som en Vauxhall. I grund och botten rör det sig om en Lotus Elise.

Designen och tillverkningen sköttes av Lotus i England, som tack för att amerikanska General Motors hade finansierat utvecklingen av den då nya sportbilen Elise.

Opel Speedster utvecklades av Lotus - Foto: Opel

Skillnaderna mellan Opel Speedster och Lotus Elise återfinner man i karosserna och motorerna. Bilarna delar chassi.

 Speedster hade ett distinkt Opel-utseende och en GM-spis på 2,2 liter. I Elise återfanns i stället en Toyota-motor på 1,8 liter.

De allra billigaste exemplaren av modellen ligger på en bit över 200 000 kronor, vilket är ungefär samma som för en Lotus Elise. Med det sagt är en Opel Speedster något ovanligare.

Så dyrt är det att äga en Bugatti Chiron

Toyota MR2 (generation tre) – enkelhet rakt igenom

Tredje generationen av Toyota MR2 hamnar ofta i skymundan. Den kan i mångt och mycket ses som det bortglömda alternativet till en Mazda MX-5 men med en motor i mitten och ett obefintligt bagageutrymme.

Toyota MR2 har inget bagageutrymme - Foto: Toyota

Ingen köper dock en Ferrari av praktiska skäl – såvida det inte rör sig om en Ferrari Purosangue, FF, eller GTC4 Lusso – så varför skulle man köpa ett Ferrari-substitut med det i åtanke?

Om man attraheras av MR2 får man punga ut kring 50 000 kronor för de billigaste exemplaren.

Unik Ferrari till salu: Väntas gå för hundratals miljoner

Pontiac Fiero – älskad av replika-fantaster

Pontiac Fiero är pyramidalt populär i replika-kretsar. Anledningen är enkel: Den är både formad som en kil och har motorn monterad i mitten.

Vill man undvika att bli omkörd av allt och alla – samt slippa de spontana motorbränder som modellen är känd för – får man slå till en på en sen Fiero med V6-motor.

Tidiga exemplar av Pontiac Fiero är kända för motorbränder - Foto: Pontiac

Fiero är tveklöst ett uttryck för 80-talskultur av samma paritet som en DeLorean. Den råkar dessutom ha pop-up-strålkastare.

Räkna med att betala kring 150 000 för ett exemplar man faktiskt kan tänka sig att lägga vantarna på.

BMW utreds för nytt dieselfusk i Tyskland

Bil