Tesla elbil
Batterierna i alla elbilar åldras med tiden - Foto: Tesla

Så länge håller batteriet i din elbil

Att ge sig in i elbilsvärlden som konsument är inte alltid så enkelt. Det finns många nya parametrar att ta hänsyn till, däribland livslängden på ett elbilsbatteri. Hur länge håller egentligen batteriet i en elbil?


De flesta har nog på ett eller annat sätt upplevt hur batteriet på mobiltelefonen blir sämre med tiden och att kraftig kyla kan göra att mobilen helt plötsligt dör.

Likt mobiltelefoner har elbilar också batterier, som också tampas med det som kallas för batteridegradering.

Det rapporterar amerikanska CarBuzz.

Här är tre obskyra elbilar du inte visste fanns

Tufft för tillverkarna

Just allt snack om batteridegradering är något som biltillverkarna måste handskas med, särskilt när det gäller konsumenter som är nya i elbilssvängen.

Av den anledningen erbjuder samtliga elbilstillverkare batterigarantier. I fallet Tesla är garantin 8 år eller 24 000 mil, med minst 70 procent bevarad kapacitet medan det för till exempel Ford är 8 år eller 16 000 mil.

När det kommer till Tesla kan man räkna med att tappa ungefär fem procent batterikapacitet de första 8 000 milen.

Efter 32 000 körda mil förlorar Teslas bilar i snitt 12 procent kapacitet.

Elon Musk: Kinesiska elbilar kommer “krossa” konkurrenterna

Många parametrar

Det finns oerhört många faktorer som påverkar degraderingen i ett elbilsbatteri. Några av dessa är hur ofta man snabbladdar sin elbil, ens körstil, och hur ofta man laddar fullt.

Över tid blir alltså batterierna sämre, och många elbilstillverkare erbjuder generösa garantier. Ser man på de tidigaste elbilarna har batteridegraderingen kommit förhållandevis långt.

Det kryllar emellertid inte av särskilt många ”gamla” elbilar utan framtiden får utvisa exakt vad som kommer att hända.

Experterna larmar: Sverige har för få elbilsladdare

En Tesla som gått nästan 200 000 mil

Tyska Hansjoerg von Gemmingen-Hornberg äger en Tesla Model S från 2014. Han har kört den bit över 190 000 mil och har dokumenterat sina eskapader.

Detta har gett oss inblick i vad som krävs för att hålla en elbil rullande så länge.

Totalt har elmotorerna tvingats bytas hela 13 gånger och batterierna har bytts ut tre gånger. Det blir ett snitt på cirka 65 000 mil per batteri.

Med andra ord är batteridegradering inte nödvändigtvis ett enormt problem, åtminstone inte ännu. Likt en fossilbil behöver emellertid elbilar underhållas, men man gör rätt i att förvänta sig olika utfall.

Så släcker man en brinnande elbil

Bil