Elbilar tappar i värde
Volkswagen ID.4 är en av de vanligaste elbilarna på Blocket - Foto: Volkswagen/Jessica Gow/TT

Ägare paniksäljer elbilar – här är märkena ingen vill ha

Rasande priser på begagnade elbilar har lett till panik hos många ägare, och utbudet på Blocket är nu rekordstort för många märken.


Stigande räntor, en ansträngd ekonomisk situation för många och stora prissänkningar på nya elbilar har alla påverkat dagens elbilsmarknad.

Elbilar är i regel dessutom dyrare än sina konventionellt drivna motsvarigheter, särskilt om man tittar historiskt.

Nu säljer många sina elbilar i desperation, säger Blockets affärsutvecklare Marcin Stepman till Aftonbladet.

Vändningen: Färre skaffar personlig regplåt

Ägare av elbilar är rädda

Enligt Marcin Stepman är det många som nu är rädda för att behålla sin elbil för länge då man känner sig osäker kring andrahandsvärdet.

Detta menar han till stor del beror på att det är oklart vilka märken som kan komma med prissänkningar härnäst, som i sin tur påverkar priserna på begagnade bilar. Det märke som har sänkt priserna på sina bilar mest under det senaste året är Tesla, men även Nissan, Ford och Polestar har sänkt sina priser.

En tydlig indikation på elbilsägarnas rädsla är enligt Stepman en explosionsartad ökning av annonser för begagnade elbilar på Blocket. År 2023 ökade utbudet av begagnade elbilar på blocket med 74 procent, vilket dock till viss del förklaras av ökad försäljning av nya elbilar varje år.

Polestar viker sig för Tesla: Dumpar priser med 65 000 kronor

Udda märken är svårsålda

De modeller som dominerar utbudet av elbilar på Blocket är enligt Aftonbadet volymbilar som Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y.

Trots det stora utbudet är det dock inte dessa bilar som tar längst tid att sälja. Faktum är att Tesla tillsammans med Polestar och Volvo är ett av de märken som går åt snabbast.

Värst är det för det kinesiska märket Maxus, samt Stellantis-ägda Opel och Fiat, vars elbilar i snitt tar fyra månader på sig att säljas.

Elbilar är för stora – kan stoppa elektrifieringen

Experterna manar till lugn

Att den elbil man äger tappar snabbt i värde är dock inte ett bra skäl till att sälja, utan det är i stället bättre att behålla bilen under lång tid. Det säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, till Aftonbladet.

Stjernvall menar att det mest ekonomiska är att behålla en bil i åtta till tio år, och att detta även gäller elbilar. Marcin Stepman håller med, och framhåller att marknaden kan vända snabbt. 

Både Carl-Erik Stjernvall och Marcin Stepman är dock inne på att det i dagsläget kan vara ett bra läge för den som vill skaffa en elbil att slå till, men Stjernvall har en varning.

– Det är köpläge om du har budgeten för vad en elbil kostar. Men tänk på att räntorna fortsatt är höga. En elbil är mycket dyrare i inköp än en motsvarande fossildriven. Det ska du ha med dig i kalkylen, säger Stjernvall till Aftonbladet.

Ford pressar priserna: Mach-E nu 155 000 kronor billigare

Bil