Europas billigaste elbil
Dacia Spring har fått en makeover - Foto: Dacia

Europas billigaste elbil blir nu billigare – och bättre

Dacia Spring är Europas billigaste elbil. Nu har den fått en uppdatering, och den ska dessutom vara billigare än tidigare.


Rumänska Dacia kan enklast beskrivas som Renaults instegsmärke, och nu har man uppdaterat sin lilla elbil Spring.

Modellen, som är Europas billigaste elbil, har bland annat begåvats med märkets nya designspråk med detaljer från den större suven Duster.

Ett uppdaterat yttre

Den största skillnaden exteriört är fronten, som nu framstår som betydligt mer modern än tidigare tack vare den Duster-inspirerade grillen och de distinkta LED-framlyktorna.

Även bakpartiet har uppdaterats, med nya bakljus som binds samman av ett stort svart fält med Dacia skrivet med stora bokstäver.

I profil är bilen sig lik - Foto: Dacia

I profil är bilen, som bara mäter drygt 3,7 meter på längden, sig lik, då karossen i grunden är samma som tidigare.

Tillvalslistan har drygats ut med nya fälgalternativ på upp till 16 tum, och de två nya exteriörfärgerna Brick Red och Safari Beige.

Experternas varning: Besiktningen av elbilar är undermålig

Ett mer modernt inre

Interiört har man bytt ut den gamla instrumentbrädan, som ärligt talat hade platsat i en 90-talsbil, mot en betydligt modernare och mer attraktiv design.

Allt från mittkonsolen till växelväljaren och luftutblåsen har fått ett nytt utseende, och liknar nu sina motsvarigheter i övriga Dacia-modeller.

Interiören har blivit betydligt mer modern - Foto: Dacia

Toppmodellen Extreme får också ett digitalt instrumenthus på 7 tum, och en 10-tumsskärm i mitten för MMI-systemet. De billigare versionerna har i stället ett fäste för en smartphone på mittkonsolen.

Dacia har också försett nya Spring med sitt YouClip-system, som låter ägarna anpassa sin interiör genom att montera diverse tillbehör, samt den svit med elektroniska säkerhetssystem som är obligatorisk i EU.

En annan nyhet är att det nu finns ett bagageutrymme 35 liter under huven, samt att bagageutrymmet där bak har växt till 308 liter.

Den ultimata vinterbilen? Nya elbilen skakar av sig snön

Samma lika under skalet

Under skalet bjuder bilen däremot inte på lika många nyheter. Enligt Dacias undersökningar avverkar den genomsnittlige Spring-ägaren bara 37 km per dag med en medelfart på 37 km/h. I 75 procent av fallen laddas dessutom bilarna hemma.

Bilen har begåvats med ett extra bagageutrymme under huven - Foto: Dacia

Man såg därför inte någon anledning att uppdatera batteriet, som alltjämt har en storlek på 26,8 kWh och ger den 984 kilo tunga bilen en räckvidd på 22 mil.

De tillgängliga drivlinorna är också desamma som tidigare. Basversionen har en effekt på 45 hästkrafter och kan endast laddas med en effekt på 11 kW, medan de dyrare versionerna har en effekt på 65 hästkrafter och kan snabbladdas med 30 kW.

Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer

“Trevligare, men billigare”

Hur prisbilden kommer att se ut för uppdaterade Dacia Spring har man ännu inte avslöjat, men företaget säger att den även framöver kommer att vara den billigaste elbilen på marknaden.

Renault-gruppens vd Luca de Meo har dock sagt i ett uttalande att den uppdaterade versionen kommer att vara “trevligare, men billigare”, enligt Automotive News Europe.

Det är oklart om Dacia Spring kommer till Sverige - Foto: Dacia

I dagsläget ligger priset för modellen på strax under 20 000 euro, och tack vare olika  subventioner kan man i vissa länder lägga vantarna på den för betydligt mindre pengar.

Tyvärr säljs Dacia Spring i dagsläget inte i Sverige. Huruvida den uppdaterade versionen kommer till landet återstår att se.

Dacia Spring är en elbil för 140 000 kronor – i Europa

Bil