NCAP farliga trenden
Övergången till touchkontroller måste hejdas, säger Euro NCAP - Foto: Ferrari/Volkswagen/Volvo

Äntligen! Euro NCAP sätter ner foten mot farliga trenden

En av de mest irriterande funktionerna i nya bilar är att dess funktioner i allt högre utsträckning styrs med touchkontroller och pekskärmar. Nu sätter Euro NCAP, som testar och betygsätter bilar för sin säkerhet, ner foten och börjar kräva riktiga knappar och reglage för viktiga funktioner.


Att många nya bilar i allt högre grad använder sig av touchkontroller är något som vi biljournalister har ondgjort oss mycket över under de senaste åren.

Att inte ha dedikerade, fysiska knappar för funktioner som man ofta måste använda när man kör är i många fall distraherande.

Det handlar dels om att man måste titta mer noggrant på vad man gör, eftersom man inte kan känna om man trycker på knappen, samt att vissa funktioner är gömda bakom lager av menyer.

Familjefavoriten testad: Vi provkör nya Volkswagen Passat

Ett utbrett problem

Fenomenet med allt färre knappar i moderna bilar har nu blivit så utbrett att Euro NCAP sätter ner foten, uppger Ars Technica.

Från 2026 kommer därför förarmiljön att räknas in i säkerhetsbetyget, och bilar som inte har dedikerade, fysiska kontroller för viktiga funktioner som blinkers och varningsblinkers, tutan och SOS-funktioner kommer inte att kunna få det högsta betyget fem stjärnor.

– Den överdrivna användningen av touchskärmar är ett industiomfattande problem, då nästan alla fordonstillverkare flyttar viktiga kontroller till centrala touchskärmar, vilket kräver att förarna tar ögonen från vägen och ökar risken för distraktionrelaterade olyckor, säger Matthew Avery, chef för strategisk utveckling på Euro NCAP.

Rulla som Leif GW Persson: Här är hans bilar

Tillverkarna väljer pengar över säkerhet

Att många biltillverkare har gått långt med att plocka bort de fysiska knapparna i sina bilar är på ett sätt förståeligt, även om det funkar sämre.

Att ersätta en rad fysiska knappar, som alla ska ha egna sensorer och klickanordningar, med en touchskärm gör nämligen bilarna billigare att bygga.

Vill man framöver ändra layouten på kontrollerna eller lägga till en ny funktion har man också större möjlighet att göra det om allt som krävs är att uppdatera programvaran.

F1-stjärnans stulna Ferrari återfunnen efter 28 år – i Japan

Problem för Volvo och Tesla

Den biltillverkare som har gått längst i att rationalisera bort knappar och reglage i sina bilar är Tesla, som i sin nya Model 3 inte monterar fysiska kontroller för funktioner som blinkers, torkare eller ens växelväljare.

Volvo har också gått långt med att skala av interiören i sin nya EX30. Ars Technica lyfter också Ferrari som ett märke vars senaste modeller bryter mot NCAP:s nya regler.

Det italienska märket låter emellertid inte Euro NCAP testa sina bilar, och kommer således troligtvis inte påverkas nämnvärt.

Även Volkswagen har genom åren fått mycket kritik för sina touchkontroller, och har därför nu börjat återintroducera knappar på sina senaste modeller.

Bensinpriserna är för låga – enligt Trafikverket

Bil