Vi åkte till Spanien för en närmare titt.
Vi åkte till Spanien för en närmare titt. - Foto: Volkswagen

Vi synar nya Volkswagen ID.3 GTX: Dags för en rolig elbil?

Volkswagen har nu dragit skynket av sin mest körglada elbil någonsin - Volkswagen ID.3 GTX. Marcus åkte till Spanien för en okulärbesiktning.


Nya ID.3 GTX nämns i samma sammanhang som Golf GTI Clubsport, trots att tyskarna vägrar använda GTI-beteckningen på den nya sportiga elbilen.

Enligt Volkswagen själva är den inte värdig GTI-emblemet.

Med det sagt får ID.3 GTX Performance märkets mest kraftfulla elmotor som levererar hela 326 hästkrafter.

Nya Maserati MC20 Cielo testad: Värd 4,4 miljoner?

Nya ID.3 GTX ska vara riktig körglad. (Foto: Volkswagen)

Bakhjulsdrift i körglädjens namn

I Performance-varianten får ID.3 GTX alltså 326 hästkrafter som går ner i backen via bakhjulen.

Anledningen sägs vara dels att det gör bilen bra mycket mer körglad, dels att det hade varit för dyrt att göra ID.3 GTX fyrhjulsdriven.

Det går även att få ID.3 GTX med en elmotor på 286 hästkrafter.

Bilarna gör 0-100 km/h på 5,6 respektive 6,0 sekunder och har en toppfart på 180 och 200 km/h.

Eldriven kombi med löparskor: Nya Volkswagen ID.7 GTX Tourer

ID.3 GTX är försedd med märkets kraftfullaste elmotor någonsin. (Foto: Volkswagen)

Elbil med fokus på kul

Även om Volkswagen inte vill använda GTI-beteckningen på nya ID.3 är den nya röda lacken ett sätt att uppmärksamma första generationen Golf GTI.

I övrigt får ID.3 GTX en särskild front och bakända, unika fälgar,  samt en myriad av svarta detaljer. 

Interiört får man ett 12,9 tum stort infotainmentsystem med märkets senaste mjukvara som exempelvis inkluderar ChatGPT.

Det avslöjar bilens färg om din personlighet

Baksätet är halvrymligt. (Foto: Volkswagen)

Premiär i sommar

I samband med uppdateringen av nya ID.3 har även materialvalen förbättrats och kvalitetskänslan är högre.

Räckvidden beräknas till 600 kilometer och ID.3 GTX kan laddas med upp till 175 kW.

Volkswagen ID.3 GTX ska börja säljas under sommaren vilket även är när priset kommer att kommuniceras.

Vi provkör nya elbilen BMW iX2 - "inte alls som väntat"

En rad kosmetiska detaljer avslöjar att det rör sig om en GTX. (Foto: Marcus)
Bil