Ford är en tillverkare som förlorar allra mest på elbilar.
Ford är en tillverkare som förlorar allra mest på elbilar. - Foto: Marcus Berggren

Elbilar gör att tillverkare blöder pengar: Här är lösningen

Biltillverkare fortsätter att förlora tiotusentals kronor på varje såld elbil, något som sätter käppar i hjulen för elektrifieringen och möjligheten att erbjuda billigare elbilar.


Tesla är en av få aktörer som faktiskt tjänar pengar på sina elbilar. De är emellertid tillverkare av en av världens mest sålda bilar och satsade på just elektrifiering från dag ett.

Det amerikanska konsultföretaget Boston Consulting Group uppskattar att de flesta biltillverkarna förlorar i snitt 65 000 kronor per såld elbil, något som inkräktar rejält på lönsamheten.

Världens fem snabbaste bilar 2024

Många parametrar

Att få lönsamhet i elbilstillverkning är ingen enkel match. Elbilar kräver enorma investeringar och är bestämt kapitalintensiva.

Det mest effektiva sättet att öka lönsamheten är att trissa upp tillverkningen, men det förutsätter att bilarna faktiskt säljs.

Teslas enorma produktionskapacitet, välgenomtänkta tillverkningsprocesser och flexibilitet vad gäller prissättning har gjort att de lyckats med konststycket att tillverka lönsamma elbilar.

Nya elbilen är olaglig - nu backar tillverkaren

Elbilar är ett nödvändigt ont, men frågan är hur de ska bli lönsamma. (Foto: Marcus Berggren)

Kan bli problematiskt

Ett annat sätt att öka lönsamheten och i sin tur kunna pressa priserna kan härledas till statliga subventioner, något som kinesiska aktörer gynnas av och som vi har rapporterat om tidigare.

BCG menar på att subventioner krävs för att stimulera försäljning, vilken i sin tur ökar tillverkningen. Fortsättningsvis måste elbilar bli ett mer realistiskt alternativ för gemene man.

Tre konceptbilar Volvo borde ha tillverkat

Lösningen är volym

BCG menar på att lösningen har att göra med volym. Ford kommunicerade nyligen en strategi som går ut på att fokusera på mindre, billigare elbilar och i sin tur satsa på volym.

I dagsläget förlorar Ford närmare 400 000 kronor per såld elbil.

Stellantis vd, Carlos Tavares, har sagt att elbilar kostar 50 procent mer att tillverka än fossilbilarna, men att det inte är något som går att ta betalt för.

Fler subventioner, ökade protektionistiska åtgärder för att hindra intåget av kinesiska aktörer, och en ökad volym är det som krävs för att göra elbilar lönsamma för alla tillverkare.

Mitsubishi Outlander PHEV är tillbaka: Vi kör den på is

Bil