Slussen bussterminal
Det våras för ännu mer kaos i Slussen - Foto: Jessica Gow/Magnus Hjalmarson Neideman/TT

Nya terminalen i Slussen för liten: Bussarna får inte plats

Inom kort kommer en ny, tillfällig bussterminal att invigas vid Slussen i Stockholm. Terminalen har fått kritik, då den ligger hela 600 meter från tunnelbanan. Nu visar det sig också att den är för liten för att ta emot alla bussar från Nacka och Värmdö i rusningstid.


Den nya, provisoriska bussterminalen håller i dagsläget på att byggas på en ponton intill Stadsgårdskajen, och kommer att tas i drift i augusti.

Nu rapporterar Dagens Nyheter att den nya terminalen är för liten, och att 25 procent av bussarna inte kommer att få plats i rusningstid.

Nytt besked om skatt på husbilar: Kan sänkas med tusenlappar

En nödlösning

Den nya bussterminalen ska byggas för att ersätta den nuvarande provisoriska terminalen.

Den nuvarande terminalen skulle egentligen finnas kvar tills öppningen av den permanenta terminalen i Katarinaberget. Denna är dock försenad, och flyttar man inte på bussarna försenas även andra delar av Slussenbygget.

Själva pontonen ska användas som uppställningsplats för bussarna i väntan på avgång, och inga passagerare kommer således att stiga av där.

Den nya stationen har fått kritik då den kommer att ligga hela 600 meter från tunnelbanan. Man funderar därför på att slussa resenärer från stationen till tunnelbanan med pendelbuss.

Kenny Bräck överlevde högsta G-kraften någonsin

En av fyra bussar får inte plats

Men det stora avståndet till tunnelbanan är inte det enda problemet, utan den nya terminalen är också för liten för att hantera den nuvarande trafiken vid rusningstid.

I morgonrusningen ligger trafiken normalt på mellan 150 och 180 fordonsrörelser i timmen, och SL uppskattar att runt 25 procent av dessa måste gå till andra platser.

– Vi hoppas och tror att det ska gå att lösa. Men hur det blir får vi återkomma till, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Förhoppningen är att man kan dra om vissa busslinjer till andra platser i staden, vilket enligt Claes Keisu kan betyda att staden måste göra en del justeringar i gatumiljön.

Fler dör i trafiken under påsken: Här är farligaste vägarna

MP-förslaget: Låt stadsbor betala för dyrt miljöbränsle

Bil