Det kan bli lättare att behålla körkortet för vissa som haft alkoholrelaterade problem. Transportstyrelsen föreslår nu att de svenska reglerna ska moderniseras, och anpassas till EU:s gemensamma nivåer.
Förslaget väcker stort intresse, inte minst bland förare som tidigare fått sina körkort indragna eller medicinska bedömningar kopplade till alkohol
Förändringen kan träda i kraft redan 2026, men först ska ett omfattande remissarbete genomföras. Vad innebär det egentligen och hur påverkas du?
Körkortsregler om alkohol förändras
I dag kan en person få körkortet återkallat inte bara vid alkoholberoende, utan även vid så kallad alkoholmissbruk eller vid ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och ur medicinsk synpunkt anses skadligt. De två sistnämnda grunderna är unika för Sverige – och sträcker sig längre än vad EU:s körkortsdirektiv kräver.
Det är just dessa så kallade särkrav som Transportstyrelsen nu vill ta bort. Enligt det nya förslaget ska endast personer med konstaterat alkoholberoende omfattas av reglerna.
– Våra medicinska föreskrifter är otidsenliga och har länge varit i behov av modernisering och uppdatering. Det arbetet påbörjades för flera år sedan och är den grundläggande orsaken till att vi nu föreslår förändringar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, i en intervju med Nyheter24.

Varför förändras reglerna?
De nuvarande reglerna har i flera år fått hård kritik, inte minst från förarna själva, men även från läkare och media, för att vara för stränga och otydliga. Transportstyrelsen har tagit till sig av synpunkterna.
– Vi har naturligtvis tagit intryck av den kritik som våra regler har orsakat under året. Och vi har tagit till oss av kritiken på så sätt att vi därför valde att ta ett större omtag på vårt utredningsarbete. Och i det arbetet har vi inte kunnat hitta vetenskaplig evidens för att ha mer långtgående krav än vad som finns på EU gemensam nivå. Därför föreslår vi att de svenska så kallade särkraven tas bort, menar Andersson på TS.
Han förklarar att dagens regler i vissa fall får motsatt effekt mot vad som var tänkt. Många människor väljer nämligen att inte söka hjälp för sina alkoholproblem, av rädsla för att förlora körkortet.
– Å ena sidan skulle regeländringar innebära att personer som idag inte får ha körkort skulle få det och man kan teoretisera över om det skulle innebära en trafiksäkerhetsrisk. Å andra sidan vet vi att dagens regler gör att väldigt många människor väljer att inte söka vård för att de är rädda att bli av med sina körkort. Genom att vi nu förändrar reglerna kanske den rädslan försvinner och personer som är olämpliga i trafiken kommer under vård, säger han.

Då ska PEth-tester bara användas
En annan viktig förändring gäller användningen av de så kallade PEth-testerna, ett blodprov som mäter alkoholkonsumtion över tid.
I dag används testerna i många körkortsärenden, men enligt förslaget ska de i framtiden bara användas när en läkare konstaterat en beroendediagnos.
– Enligt vårt förslag ska PEth-tester användas endast i de fall där en läkare slagit fast en beroendediagnos. De kommer inte finnas som krav i övrigt hos Transportstyrelsen i körkortsärenden, förklarar han.
Transportstyrelsen betonar att läkares anmälningsplikt kommer att finnas kvar. Det betyder att läkare även i fortsättningen måste meddela myndigheten om en patient bedöms vara medicinskt olämplig som förare.
Remissrunda innan beslut
Förslaget skickades ut på remiss under måndagen den 27 oktober och omfattar en lång lista av mottagare, från Socialstyrelsen och Polismyndigheten till organisationer som IOGT-NTO, MHF och Svenska Taxiförbundet.
– Det är en stor mängd myndigheter och organisationer vi skickat förslaget till, säger han och fortsätter:
– Vi vill ha in remissvar på vårt förslag senast den 21 november 2025. Ambitionen är att de nya reglerna kan träda i kraft den 15 januari 2026.

Hundratals svenskar kan påverkas
Enligt Transportstyrelsens egen konsekvensutredning får cirka 1 400 personer varje år sina körkort återkallat på grund av någon form av substansbruk.
– Först och främst skulle de med beroendediagnos inte påverkas alls eftersom sådana regler föreslås vara kvar. De som har ett missbruk eller en bruk som inte är tillfälligt och ur medicinsk synpunkt skadligt skulle påverkas. Dessa bedöms uppgå till 600 personer, säger han.
Om förslaget godkänns innebär det alltså att omkring 600 personer varje år kan slippa få körkortet indraget, förutsatt att de inte har en fastställd beroendediagnos.

Nästa steg i körkortsändringen:
Transportstyrelsen ser förslaget som ett steg mot modernare, mer rättssäkra och harmoniserade regler.
– Vårt förslag innebär att reglerna underlättar för vården, blir modernare, enklare och anpassas till den kravnivå som EU:s medlemsstater har kommit överens om, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Om allt går enligt planen kan de nya reglerna börja gälla den 15 januari 2026.




