Hamnar fylls med bilar från Kina.
Hamnar fylls med bilar från Kina. - Foto: Chinatopix/AP

Knökfullt: Osålda elbilar svämmar över europeiska hamnar

De kinesiska biltillverkarna har ambitiösa planer om att ta den europeiska marknaden med storm. Vi har läst om hur den kinesiska tillverkaren BYD till och med byggt ett eget fraktfartyg för att transportera bilarna.


Tillgången på kinesiska bilar överträffar dock efterfrågan, något som nu börjar ställa till det i diverse europeiska hamnar. 

Nya elbilen är olaglig - nu backar tillverkaren

Eget fartyg

RORO-fartyget heter Explorer No.1 och är ämnat för export till Europa. Fartyget kan transportera upp till 7 000 fordon.

Nu kommer dock rapporter som indikerar att det verkar ha hamnat lite grus i maskineriet.

Tusentals importerade fordon lagras för närvarande i flera europeiska hamnar, majoriteten av dem från Kina. 

Flera biltillverkare har hyrt stora områden i hamnarna för de bilarna som inte har några kunder ännu. Logistikföretag hyr också ytterligare parkeringsplatser utanför hamnarna.

Fixa rätt däcktryck på bilen - så gör du

Rekordbeläggning

– Denna situation påverkar för närvarande alla europeiska hamnar där stora mängder fordon anländer, sade Gert Ickx, talesman för förvaltningen av de belgiska hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge, till Automobilwoche.

Hamnmyndigheten gav inte exakta siffror, men hamnen är för närvarande upptagen med betydligt fler fordon än 2020 och 2021, enligt Ickx. 

Problemet har förvärrats av flera ogynnsamma effekter, sade Ickx. – Det finns brist på kapacitet för biltransportlastbilar och det finns för få lastbilschaufförer, sade han.

Mini Countryman finns nu som elbil - vi provkör i Portugal

Svag försäljning

Dessutom orsakar svaga försäljningar av nya bilar i Europa också ett ökat lagringsbehov. Att flera bilföretag valt att sälja direkt till kunden istället för via återförsäljare bidrar också till trängseln.

– Vissa varumärken säljer nu direkt till kunden och de lämnar bilarna i hamnarna längre istället för att transportera dem till återförsäljarna, sade Ickx.

Wolfgang Goebel, ordförande för European Association of Finished Vehicle Logisticians (ECG), sade att hamnarna är fulla men tillade att detta inte är ett helt och hållet nytt fenomen.

Nyhet från Tesla - Sveriges mest sålda elbil får mer räckvidd

Avslutade subventioner

– Hamnarna har varit överfulla under lång tid, sade Göbel, som också är medlem i styrelsen för Mosolf Group, en av Tysklands största logistikleverantörer som genomför mer än tre miljoner fordonstransporter årligen. Gruppen är också verksam i Zeebrugge.

– Vi har en svag marknad, vilket leder till få utflöden. Importerade kinesiska fordon är bara en del av detta.

Tyska regeringens beslut att avsluta elfordonssubventioner är en annan anledning till att elfordon stannar längre i hamnarna. – Detta påverkar importerade elfordon från alla varumärken, sade Göbel.

Det verkar onekligen som att det är en smått problematisk situation som uppstått i hamnarna i Europa. Vi får se hur det utvecklar sig framöver men än så länge verkar de kinesiska tillverkarna ha lite svårt att få bollen i rullning med tillräcklig hastighet för att inte bygga upp stora lager.

Vi testar nya Tesla Model 3 - världens bästa elbil?

Bil