Tesla Volvo
En Tesla är hälften så dyr att underhålla som en Volvo - Foto: Tesla/Volvo

Tesla billigaste märket att underhålla – Volvo kostar dubbla

Hur mycket en bil kostar att serva och reparera kan över tid ha stor inverkan på hur dyr den är att äga. Nya siffror visar att kostnaderna kan skilja rejält mellan olika märken, och Tesla sticker ut i statistiken.


Det är den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports som har genomfört en studie över hur mycket bilar från olika märken kostar i service och reparation över tio år.

Siffrorna visar att kostnaderna kan skilja rejält mellan bilar från olika märken, samt att kostnaderna kan sticka i höjden när bilen har några år på nacken och garantier och servicepaket har löpt ut.

Billiga elbilen kostade 48 000 kronor att försäkra

Tesla klart billigast

Det märke vars bilar är klart billigast att underhålla är Tesla. Underhållskostnaden för 10 år landar enligt studien på knappt 44 000 kronor. De första fem åren kommer man undan med en kostnad på strax under 6 300 kronor.

Det näst billigaste märket att underhålla är Toyota med en kostnad på knappt 53 000 kronor på tio år och drygt 12 000 kronor över fem år.

Superbil värd 30 miljoner körs genom översvämning

Volvo dubbelt så dyra som Tesla

Märken som Ford, Nissan och Hyundai utmärker sig också i studien för sina låga underhållskostnader, liksom Amerika-fokuserade märken som Buick, Lincoln och Chevrolet.

Sveriges mest populära bilmärke Volvo  är en av de dyraste märkena på listan, och kostar mer än det dubbla att underhålla jämfört med en Tesla. Över tio år kostar underhållet på en Volvo drygt 101 000 kronor, och de första fem åren lägger man knappt 20 000 kronor.

Att underhålla en Volvo framstår dock som överkomligt jämfört med vissa andra biltillverkare.

Kvinna ljög om snö på skyltar vid fortkörning – får fängelse

Land Rover i en klass för sig

De tyska premiummärkena BMW, Audi och Mercedes är något dyrare än Volvo över en tioårsperiod med underhållskostnader på runt 103 500, 108 000 och 115 000 kronor respektive.

Porsches bilar är ännu dyrare att underhålla med en tioårskostnad på knappt 154 000 kronor.

Det allra dyraste märket i underhåll är emellertid Land Rover, vilket inte är helt oväntat med tanke på tillverkarens knackiga kvalitetsrykte.

De första fem åren får Land Rover-ägaren lägga runt 46 000 kronor på service och reparationer, vilket är mer än vad Tesla-ägaren lägger på tio år. Över en tioårsperiod uppgår kostnaderna till närmare 210 000 kronor.

Land Rover bygger utan tvekan trevliga bilar, och det kostar uppenbarligen att ligga på topp.

Rea på elbilar: Tesla, Toyota och BYD sänker priserna

Bil