Tesla handduk
En våt handduk kan säkra snabb laddning i sommar - Foto: Mark J. Terrill/TT

Ladda snabbare hos Tesla – med hjälp av blöt handduk

Snabbare laddning är det som alla som kör långt med elbil vill åt, och Tesla-ägare i USA har hittat ett knep för att öka sin laddhastighet. Knepet kretsar underligt nog kring en våt handduk.


De flesta som har kört långt med elbil vet att extrema temperaturer kan ha en negativ inverkan på hur snabbt bilen laddar.

Här i Sverige är det vanligaste problemet att kalla vintertemperaturer leder till att laddningen går i snigelfart, men faktum är att även överhettning kan leda till samma problem.

Inom Tesla-kretsar i USA har man emellertid hittat ett sätt att komma runt problemet, rapporterar Inside EVs.

Läs även: Sveavägen i Stockholm stängs för biltrafik i sommar

Läs även: Privatleasing på elbilar blev rekorddyrt – nu flyr kunderna

Lurar Tesla-laddare med våt handduk

Knepet handlar i grund och botten om att lura Tesla-laddarens inbyggda säkerhetssystem att inte vrida ner laddningen när temperaturen är för hög.

En svaghet hos äldre Tesla-laddare är att kablarna inte är vätskekylda, och särskilt kabelns handtag som man stoppar in i bilen blir därför snabbt väldigt varmt i starkt, direkt solljus.

Genom att vira in handtaget i en blöt handduk kan man lura systemet att handtaget inte är så varmt som det är.

Knepet har blivit populärt bland Tesla-ägare. En av dem vittnar om att laddeffekten gick från 58 kW till 119 kW när han använde knepet, i ett inlägg på X.

Finns motsvarande knep för kyla?

Huruvida det är bra att lura säkerhetssystemen på detta vis för att tjäna några minuter vid snabbladdaren är svårt att säga, utan att veta vilka säkerhetsmarginaler systemet jobbar med.

Knepet fungerar enbart på den äldre V2-generationen av Tesla-laddare. De nyare V3-laddarna har som sagt vätskekylda sladdar och har således inte samma problem när det är varmt.

Tyvärr finns det inget liknande knep för att snabba på laddningen när det är riktigt kallt.

Då är det nämligen inte säkerhetssystemen som sätter stopp, utan det faktum att batterier har svårt att ta emot laddning när de är kalla.

Läs även: Myndigheten: 300 000 bilar riskerar körförbud när 3G stängs

Läs även: Så vet du vilken sida tanklocket sitter på – enkla knepet

Bil