Volvo Volkswagen
Volvo EX30 och Volkswagen ID.7 håller inte vad de lovar - Foto: Volkswagen/Volvo

Elbilar från Volvo och Volkswagen floppar i räckviddstest

Att elbilar oftast inte uppnår den skyltade räckvidden är ett känt problem, men vilka modeller är värst? Volvo EX30 och Volkswagen ID.7 är svaret, om man ska tro ett nytt test från Norge.


Det är den norska bilägarorganisationen NAF och tidningen Motor.no som varje år genomför världens största räckviddstest för elbilar, och nu har man släppt siffrorna för årets sommartest.

I testet har man kört 26 elbilar ända tills batteriet var tomt och de stannade. Fokus under årets test låg på tvåhjulsdrivna elbilar, då dessa teoretiskt bör komma längre på en laddning.

Så gör norrmännen sitt räckviddstest

Ett räckviddstest under sommaren bör i regel vara mer gynnsamt för räckvidden än motsvarande test på vintern.

Det norska vädret bidrog emellertid med relativt svåra förhållanden, med temperaturer mellan 2,5 och 13 grader och kraftigt regn längs rutten.

Läs mer: Europa halkar efter USA: Satsar för lite på elbilar

Bara en bil höll vad den lovade

Måttstocken för hur väl en elbil håller vad den lovar i termer av räckvidd är hur väl räckvidden i verkligheten stämmer överens med den officiella WLTP-siffran.

Av de 26 bilarna i testet var det bara en som uppnådde, och faktiskt överträffade, sin utlovade räckvidd. Det var Mini Countryman SE All4, som faktiskt kom 4,2 procent längre än utlovat innan den stannade. Minin var således testets vinnare.

Även de kinesiska vagnarna BYD Seal U och Xpeng G6 presterade väldigt bra trots de knepiga förhållandena, och kom bara 0,2 respektive 3,5 procent kortare sträcka än utlovat.

Populära Toyota-modellen stoppas – efter fusk med krocktest

Renault Scenic kom längst

Den bil som avverkade den längsta sträckan i absoluta tal innan batteriet tog slut var nya Renault Scenic E-Tech. Den kom hela 562,7 kilometer på en laddning, vilket dock är 9,5 procent kortare än vad som utlovas enligt WLTP.

Näst längst kom Hongqi EH-7, med en avverkad sträcka på 540 kilometer.

Läs mer: Nya viktiga elbilen från Volkswagen — med 70 mils räckvidd

Volvo och Volkswagen floppar

Värre gick det för Sveriges mest populära bilmärken Volvo och Volkswagen, vars elbilar EX30 och ID.7 floppade genom att missa utlovad räckvidd rejält.

Den Volvo EX30 som användes i testet ska ha en räckvidd på 472 kilometer, men kom under testet bara 375,6 kilometer. Det innebär att modellen missar med 20,4 procent.

Volkswagen ID.7 presterade ännu sämre. Den utlovade räckvidden på 582 kilometer missades med 22,7 procent, då bilen bara kom 22,7 procent.

Den enda bilen som presterade sämre än Volvo EX30 och Volkswagen ID.7 var kinesiska Seres 5.

Läs mer: Stängningen av 2G-nätet pausas – för bilarnas skull

Så presterade 26 elbilar i testet

Bil