Bilderna från NA-KDs hemsida väckte starka reaktioner
Bilderna från NA-KDs hemsida väckte starka reaktioner. - Foto: NA-KD.

Stor ilska mot klädjätten NA-KD efter nya bilderna: "Får kalla kårar"

Klädjätten NA-KD la ut reklam för en tröja – men det som flera kunder kom att fokusera på var inte själva tröjan, utan en detalj i bilden.


På sociala medier och på debattsidor i de största dagstidningarna så pratas det om hur "heroin chic" och "pro-ana" har kommit tillbaka. 

Det handlar om ett sjukligt smalt ideal som flera influencers – både svenska och utländska – visar upp för miljontals följare, som ofta är unga tjejer.

Startskottet för debatten i Sverige blev när Camilla Gervide, som ligger bakom Bloggbevakning, reagerade starkt på en bild som visade influencern Lovisa Worges rygg. Mer om det kan du läsa här.

Lovisa Worge la ut en bild på sin ryggrad. Bilden blev startskottet för en debatt i Sverige om den rådande smalhetsen. Bildkälla: Stella Pictures.

Även influencers som Alexandra Nilsson, Antonija Mandir och Bettina Buchanan har kritiserat det rådande idealet.

På sitt Instagramkonto har Camilla Gervide fortsatt uppdatera om influencers som förespråkar de sjukligt magra idealen, och hon har även ifrågasatt flera företag som har gjort kampanjer med väldigt smala influencers eller modeller.

Kunderna rasar på NA-KD: ”Får kalla kårar”

Ett av märkena som Gervide kollat närmare på är fast fashion-märket NA-KD. En av deras reklambilder för en tröja visar hur en modell lutar sig fram så att ryggraden framträder extra knotig. 

Den efterföljande bilden fokuserar inte alls på modellens kropp på samma sätt. Bilderna fick följarna att gå i taket, och många reagerade med raseri. Några kommentarer lyder "Ryser så obehagligt", "Så besviken" och "Ger kalla kårar".

En del av reaktionerna på NA-KD:s bilder. Bildkälla: Instagrams kommentarsfält


De senaste nyheterna direkt i din inkorg!