Kendall Jenners underklädeskampanj anmäld
Calvin Kleins nya underklädeskampanj har fått hård kritik.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det är Kendell Jenner som frontar Calvin Kleins nya kampanj "The original sexy", som man just nu kan se i bland annat Stockholms tunnelbana. Men nu får kampanjen hård kritik.
En av de som kritiserat kampanjen är reklamforskaren Nina Åkestam. "God morgon Stockholm, får det vara lite meningslös sexism till kaffet?" inleder hon en krönika på Metro, som fått stor spridning på Facebook.
Hon skriver till exempel att det är skillnad på sexig och sexistisk reklam och att hon tycker att den här typen av reklam är onödig, ansvarslös och fel.
Kampanjen har efter tre dagar anmälts till Reklamombudsmannen sex gånger av olika personer, enligt Resumé. De som anmäls menar att kampanjen är könsdiskriminerande.
PR-byrån Patriksson som är ansvarig för kampanjen i Sverige har ännu inte kommenterat kritiken, skriver Resumé.