Tisdag 28 Jun
Stockholm

Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics fälls – för tredje gången

Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics
Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics fälls – för tredje gången. Foto: Stella Pictures. Bilden är ett montage.

Bianca Ingrossos flaggskepp, sminkmärket Caia Cosmetics, går vansinnigt bra. Men reklamerna verkar inte vara märkets starka sida – nu har Caia Cosmetics fällts en tredje gång.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Det var i november 2018 som influencern och tv-profilen Bianca Ingrosso, 24, lanserade sitt sminkmärke CAIA Cosmetics. Delägare i bolaget – förutom Bianca själv då – är även Vanessa Lindblad och entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch.

CAIA Cosmetics är en stor succé, och försäljningen går i en rasande fart – vid lanseringen kraschade deras sajt efter 30 sekunder, och när de släppte mascaror så sålde de slut på 15 000 mascaror på två timmar.

I somras skrev Breakit om hur bolaget sålt för 20 miljoner kronor – och mer lär det vara vid det här laget.

Bianca Ingrosso tjänar stora pengar på Caia Cosmetics. Bildkälla: Stella Pictures.

Tredje gången gillt 

Men allt är inte en dans på rosor för Bianca och hennes älskade CAIA. I början av november så fälldes nämligen två av CAIA Cosmetics reklamkampanjer av Reklamombudsmannen (RO). De slog då fast att reklamen var könsdiskriminerande.

Nu har CAIA Cosmetics fällts en tredje gång. Enligt Facebooksidan Reklamera så handlar det om en reklamvideo som släpptes i samband med att CAIA lanserade läppstift.

Caia Cosmetics har nu fällts en tredje gång. Bildkälla: Caia Cosmetics/Reklamera Facebook

"Framställs som sexobjekt"

Enligt Reklamera så lyder Reklamombudsmannens motivering: “Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba".

De slår även fast att reklamfilmen helt saknar koppling till de sminkprodukter som ska marknadsföras.

"Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande".


Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.