Skådespelaren Sydney Sweeney, 27, är aktuell som ny modell för jeansmärket American Eagle och deras nya kampanj som rullades ut i veckan.
Sydney Sweeney gör reklam för American Eagle
På stora reklamskyltar på Times Square i New York och i Las Vegas så har jeansmärket tapetserat ut höstkampanjens budskap: "Sydney Sweeney Has Great Jeans".
Taglinen är en ordlek från "great genes" – alltså "fantastiska gener" – en fras som historiskt har använts för att hylla den som är "vit, mager och snygg", skriver Salon.
Kampanjen har nu väckt oerhört stark kritik. På företagets Instagram så har kommentarerna från upprörda kunder börjat strömma in, har Yahoo rapporterat.
Kunderna rasar: "Det här är riktigt sjukt"
Några reaktioner lyder:
"Det här är vad som händer när du inte har några andra än vita i rummet. Särskilt i tider som dessa. Den här reklamen fastnade så i sin "smarta" ordlek att alla i rummet missade vad som är så uppenbart för den som inte är vit"
"Det här är riktigt sjukt"
"Det känns lite subtilt som Tyskland 1930"
"Jesus Christ det här är en helt sjuk kampanj"
"American Eagle vad sysslar ni med?"
"Kommer aldrig handla på American Eagle igen"
"Vem på er marknadsavdelning sa att det här var en bra idé?"
Enligt Salon.com så har American Eagle själva inte svarat på den hårda kritiken.