Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Här är stjärnorna som säljer ut sig för feta cash

Shampoo, choklad och tacos. Det är några av de saker som kändisarna gjort reklam för.
1 av 11

Shampoo, choklad och tacos. Det är några av de saker som kändisarna gjort reklam för.

Stella Pictures/Scanpix/Bilden är ett montage

Pernilla Wahlgren kan man kalla för drottningen av reklam. Den folkkära sångerskan har gjort reklam för allt mellan himmel och jord. Från hårfärg till barnkläder – ingenting är omöjligt för Wahlgren. Stjärnan har också blivit anmäld för att göra smygreklam på sin blogg. Och många har varit upprörda över att sångerskan tycks göra allt för att få lite extra i plånboken.
2 av 11

Pernilla Wahlgren kan man kalla för drottningen av reklam. Den folkkära sångerskan har gjort reklam för allt mellan himmel och jord. Från hårfärg till barnkläder – ingenting är omöjligt för Wahlgren. Stjärnan har också blivit anmäld för att göra smygreklam på sin blogg. Och många har varit upprörda över att sångerskan tycks göra allt för att få lite extra i plånboken.

Robert Eklund

Lena Endre och Samuel Fröler – pensionbolagets ansikten. De båda välkända skådespelarna blev ansikte utåt i ett uppmärksammat samarbete. Tillsammans syntes de i AMF stora tv-reklam. Men det blev ingen långvarig relation mellan stjärnorna och pensionsbolaget. Frågan är också om de får bättre pension i framtiden. För det är ju så företaget säger. Endre verkar ju glad i alla fall.
3 av 11

Lena Endre och Samuel Fröler – pensionbolagets ansikten. De båda välkända skådespelarna blev ansikte utåt i ett uppmärksammat samarbete. Tillsammans syntes de i AMF stora tv-reklam. Men det blev ingen långvarig relation mellan stjärnorna och pensionsbolaget. Frågan är också om de får bättre pension i framtiden. För det är ju så företaget säger. Endre verkar ju glad i alla fall.

FameFlynet Sweden / Robert Eklund

Henrik Lundqvist gick från svettiga omklädningsrum rakt in i skönhetens värld. Hockeymålvakten gjorde också succé – direkt. Genom ett samarbete med Head&Shoulders; slog han sig in i skönhetsvärlden. Deras samarbete har också utvecklats och så sent som i vintras fick vi se nya reklamfilmer med den populära hockeyspelaren.
4 av 11

Henrik Lundqvist gick från svettiga omklädningsrum rakt in i skönhetens värld. Hockeymålvakten gjorde också succé – direkt. Genom ett samarbete med Head&Shoulders; slog han sig in i skönhetsvärlden. Deras samarbete har också utvecklats och så sent som i vintras fick vi se nya reklamfilmer med den populära hockeyspelaren.

face to face / face to face

Dogge Doggelito sjöng för elektronikföretag och skapade en storm. Men till skillnad från Henrik Lundqvists reklam blev det inte riktigt samma succé. I stället fick den numera 37-åriga artisten ta emot hån. Budskapet var enkelt, genom att handla hos Elgiganten där man som kunde även fick cykel på köpet.
5 av 11

Dogge Doggelito sjöng för elektronikföretag och skapade en storm. Men till skillnad från Henrik Lundqvists reklam blev det inte riktigt samma succé. I stället fick den numera 37-åriga artisten ta emot hån. Budskapet var enkelt, genom att handla hos Elgiganten där man som kunde även fick cykel på köpet.

DR

Charlotte Perelli – ansiktet för tacos. Trots att sångerskan själv var vegetarian ställde hon upp för att göra reklam för kött. Eller för Santa Maria-tacos där hon snabbt blev ansiktet utåt . Att hon själv var emot kött verkade inte spela någon roll utan sångerskan satsade rejält. Syftet var enkelt, alla svenskar skulle äta tacos samtidigt som de tittade på Melodifestivalen. Här syns hon själv i festivalen.
6 av 11

Charlotte Perelli – ansiktet för tacos. Trots att sångerskan själv var vegetarian ställde hon upp för att göra reklam för kött. Eller för Santa Maria-tacos där hon snabbt blev ansiktet utåt . Att hon själv var emot kött verkade inte spela någon roll utan sångerskan satsade rejält. Syftet var enkelt, alla svenskar skulle äta tacos samtidigt som de tittade på Melodifestivalen. Här syns hon själv i festivalen.

Mats Högdahl

Rockbandet Kent i ett samarbete de helst vill glömma. Inför sin lansering av albumet Tillbaka till samtiden bestämde sig Kent för att även inleda ett samarbete med Sony Ericsson. En mobiltelefon släpptes, anpassad efter Kents önskemål och de var även med i tillverkningen av kartongen till telefonen. Men samarbetet rörde upp starka känslor hos fansen, därför avslutade bandet snabbt relationen. För medlemmarna i Kent blev det däremot en bra affär – 30 miljoner rakt ner i plånboken enligt Aftonbladet.
7 av 11

Rockbandet Kent i ett samarbete de helst vill glömma. Inför sin lansering av albumet Tillbaka till samtiden bestämde sig Kent för att även inleda ett samarbete med Sony Ericsson. En mobiltelefon släpptes, anpassad efter Kents önskemål och de var även med i tillverkningen av kartongen till telefonen. Men samarbetet rörde upp starka känslor hos fansen, därför avslutade bandet snabbt relationen. För medlemmarna i Kent blev det däremot en bra affär – 30 miljoner rakt ner i plånboken enligt Aftonbladet.

Stella Pictures / Andreas L Eriksson

Charlotte Kalla här med det vinnande leendet. Men skidstjärnan har inte haft en av sina bästa säsonger i år. Men även om de sportsliga framgångarna har uteblivit har den unga skidåkerskan haft det vackraste leendet. Eller som Oral-B säger – det vinnande leendet. Men särskilt många segrar har det inte blivit. Men de gånger hon stått på pallen har Charlotte visat upp sitt vita leende.
8 av 11

Charlotte Kalla här med det vinnande leendet. Men skidstjärnan har inte haft en av sina bästa säsonger i år. Men även om de sportsliga framgångarna har uteblivit har den unga skidåkerskan haft det vackraste leendet. Eller som Oral-B säger – det vinnande leendet. Men särskilt många segrar har det inte blivit. Men de gånger hon stått på pallen har Charlotte visat upp sitt vita leende.

Stella Pictures / Marius Gulliksrud

Björn Ranelid tog bra betalt för sin röst. Författaren lånade ut sin röst – till Clas Ohlsson. För besväret fick han 15 000 kronor enligt tidningen Resumé. Allt gick ut på att han skulle läsa upp en text ur företagets katalog. En av sakerna han läste upp var en beskrivning om en skiftnyckel. Ranelid skulle läsa texten som om det vore en dikt. Samarbetet blev dock inte långvarigt, men för författaren var det en lyckad ekonomiskaffär.
9 av 11

Björn Ranelid tog bra betalt för sin röst. Författaren lånade ut sin röst – till Clas Ohlsson. För besväret fick han 15 000 kronor enligt tidningen Resumé. Allt gick ut på att han skulle läsa upp en text ur företagets katalog. En av sakerna han läste upp var en beskrivning om en skiftnyckel. Ranelid skulle läsa texten som om det vore en dikt. Samarbetet blev dock inte långvarigt, men för författaren var det en lyckad ekonomiskaffär.

FameFlynet Sweden / DR

Emma Green Tregaro hoppade in efter Bergqvist. Risifrutti har tidigare haft hockeystjärnan Peter Forsberg i sina reklamfilmer. Men på senare år har de satsat på högre höjder – med höjdhopperskor. Först var det Kajsa Bergqvist som var med i samarbetet men när hennes karriär tog slut hoppade ersattes hon med en nu, Emma Green Tregaro. Tjejen som tog medalj på inomhus-EM i Göteborg under 2013. Kanske har hon mellanmålet att tacka?
10 av 11

Emma Green Tregaro hoppade in efter Bergqvist. Risifrutti har tidigare haft hockeystjärnan Peter Forsberg i sina reklamfilmer. Men på senare år har de satsat på högre höjder – med höjdhopperskor. Först var det Kajsa Bergqvist som var med i samarbetet men när hennes karriär tog slut hoppade ersattes hon med en nu, Emma Green Tregaro. Tjejen som tog medalj på inomhus-EM i Göteborg under 2013. Kanske har hon mellanmålet att tacka?

FameFlynet Sweden / DR

Tommy Nilsson – den svarta kuppen. Senaste i raden att skapa storm. Den folkkära artisten gick ut med att han skulle byta namn till Black inför sitt nya album. Men allt var bara en PR-kupp för Marabou. Efteråt var artisten ångerfull över samarbetet som han även försökte avblåsa. Enligt många var det en perfekt PR-kupp – frågan är vad hans fans tyckte hans utspel.
11 av 11

Tommy Nilsson – den svarta kuppen. Senaste i raden att skapa storm. Den folkkära artisten gick ut med att han skulle byta namn till Black inför sitt nya album. Men allt var bara en PR-kupp för Marabou. Efteråt var artisten ångerfull över samarbetet som han även försökte avblåsa. Enligt många var det en perfekt PR-kupp – frågan är vad hans fans tyckte hans utspel.

Robert Eklund / Robert Eklund

Nöje | 23/03/2013 09:11

Vilket samarbete hatade fansen? Vem fick 15 000 för att läsa en text om en skiftnyckel? Här hittar du svaren.

Skulle du köpa något bara för att en kändis satt sitt ansikte på det? Charlotte Perelli, Björn Ranelid och Emma Green Tregaro har alla synts i sammanhang som vi inte är vana vid att se dem i och blivit ansiktet för allt från tacos till schampo och mellanmål.

Har du koll på fler samarbeten?

Bläddra i bildspelet ovan och läs mer. 


Perelli laddar upp för Melodifestivalen:



Här gör Lundqvist succé: