Nyheter24:s Quetzala Mikko Blanco om Gina Tricots misslyckade kampanj
Nyheter24:s Quetzala Mikko Blanco om Gina Tricots misslyckade kampanj Gina Tricot Forest, som frontades av Bianca Ingrosso. - Foto: Nyheter24, SVT, Stella Pictures.

Gina Tricot, ni borde betala Bianca Ingrosso – igen

Bianca Ingrosso kan ha fått mellan 5-10 miljoner kronor för att göra reklam för Gina Tricot Forest. SVT har nu avslöjat att det aldrig blev någon skog.
"Skogen är rakt av det sorgligaste jag sett. Det är några torra kvistar som kämpar för sin överlevnad på en leråker", skriver Nyheter24:s Quetzala Mikko Blanco i sin krönika om skandalen.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Den svenska klädjätten Gina Tricot omsätter varje år kring 1,8 miljarder kronor. De sysslar med fast fashion. Nu är jag ingen expert på klimatet, men till och med en illitterat som jag själv förstår att fast fashion inte är toppen för miljön.

År 2022 utlovade Gina Tricot något som de valde att kalla för Gina Tricot Forest. Till sin hjälp plockade de in influencern och entreprenören Bianca Ingrosso.

– Lyssna nu för det här är helt sjukt. Gina Tricot kommer alltså att odla en helt egen skog som heter Gina Tricot Forest. Jag tycker att det här är helt fantastiskt faktiskt, sa Bianca i ett klipp på sin Youtube-kanal.

Om kunderna betalade 10 kronor extra för kläderna i kampanjerna så utlovade Gina Tricot även att bikupor skulle placeras ut i skogen.

– Den kommer att fyllas med bikupor. För att bin får nämligen naturen att fortsätta blomstra, sa Bianca Ingrosso lyriskt i sin Youtube-video.

Bianca Ingrosso gjorde reklam för Gina Tricot Forest. Bildkälla: Youtube/Bianca Ingrosso, SVT

Vad hände med Gina Tricot Forest?

Men det blev aldrig någon skog. Och inte heller fylldes den med bikupor. SVT Väst har avslöjat att Gina Tricot köpte 503 träd för 80 000 kronor. De fick även in 28 000 kronor från kunderna till bikuporna. Det resulterade i två bikupor som de betalade för i två år. Den tiden har nu löpt ut. 

Gina Tricots 503 träd kan inte heller kallas för skog. För att det ens ska få kallas för skog behöver ytan vara ett halvt hektar, alltså 5000 kvm. Gina Tricot har planterat träd på en yta som sträcker sig om 1 600 kvm. 

Så här blev Gina Tricot Forest i Danmark. Bildkälla: SVT
SVT:s reporter på besök i Gina Tricot Forest. Bildkälla: SVT

– Mamma kolla skogen, brukar min 3-åriga dotter ropa när vi passerar parken Humlegården i Stockholm, på vägen hem från förskolan.

"Humlan" är förmodligen mer skog än den närmast patetiska gräsplätt som Gina Tricot pysslat med i vårat fina grannland.

Bianca Ingrosso fick enligt SVT gissningsvis mellan 5-10 miljoner kronor för att göra reklam för klädkollektionen och "skogen".

Money doesn't talk, it swears, som en känd man sjöng en gång.

"Skogen" är rakt av det sorgligaste jag sett. Det är några torra kvistar som kämpar för sin överlevnad på en leråker. Det är ett landskap som får scenerna i Andrej Tarkovskijs sista film "Offret" att framstå som ett nöjesfält sprakande i regnbågens alla kulörer, tänk Disneyland.

Andrej Tarkovskijs sista film Offret. Bildkälla: Faragó Film, Stiftelsen Svenska Filminstitutet, Argos Films SA/Youtube

Gina Tricot Forest för tankarna till sumpmarker i skräckfilmer där de fiskar upp någon som befinner sig i sista stadiet av föruttnelse. 

Det är så grått, så grått, att jag undrar ifall min dator gått sönder och helt enkelt inte längre är kapabel att visa färger?

Ingen skugga på Bianca Ingrosso – Gina Tricot har gjort bort sig

Ingen skugga ska falla på Bianca Ingrosso här. Hon gjorde jobbet, tackade och tog emot pengarna. Om det kan man tycka mycket, men det är inte hon som har gjort bort sig här.

Bianca Ingrosso. Bildkälla: Stella Pictures.

Jag undrar verkligen vad det var för galaxhjärna borta på Gina Tricot som tyckte att miljön + Bianca Ingrosso var en bra match? Bianca är imponerande affärskvinna och entreprenör, men en känd miljövän skulle jag inte klassa henne som.

Inte om man som en av Sveriges mest kända influencers prånglat ut mer fast fashion än någon annan, tar företagets helikopter till Taylor Swift-konserten och flyger mer än Isabella Löwengrip år 2019.

Jag tycker synd om Bianca Ingrossos personliga varumärke och trovärdighet som körs i botten av sådana här kampanjer. 

Det ser inte bra ut att ljuga i betalda samarbeten, och jag hoppas att Gina Tricot kompenserar Bianca ännu mer – ja, även i efterhand – för sitsen de satt henne i.

Och medan de ändå öppnar plånboken kan dom kanske styra upp skogen – på riktigt den här gången?

Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
/