Stockholm

Balenciagas chefsdesigner ber om ursäkt

Balenciagas kreativa chef Demna ber om ursäkt för ett konstnärligt feltramp i en annonskampanj. Arkivbild.
Balenciagas kreativa chef Demna ber om ursäkt för ett konstnärligt feltramp i en annonskampanj. Arkivbild. Foto: TT

Balenciagas kreativa chef Demna ber nu om ursäkt för lyxmärkets kontroversiella kampanj där små barn håller nallar klädda i BDSM-attiraljer.


"Jag vill personligen be om ursäkt för ett felaktigt konstnärligt val av koncept för presentkampanjen med barnen och jag tar mitt ansvar", skriver designern i ett inlägg på Instagram.

Bilderna har orsakat stor upprördhet och fått flera kändisar att posta bilder på sociala medier där de slänger sina Balenciagaplagg i papperskorgen eller sätter eld på dem.

Demna – som nyligen slopade sitt efternamn Gvasalia – skriver vidare att "det var olämpligt att låta barn marknadsföra föremål som inte hade något med dem att göra". Han tillägger att även om han ibland vill "väcka en tanke" i sina kampanjer så skulle han aldrig avsiktligt göra det med ett så avskyvärt ämne som övergrepp mot barn.

Redan i måndags gick Balenciaga ut med ett uttalande där företaget bad om ursäkt för kampanjen, men det här är första gången som Demna – som tog över efter Alexander Wang som kreativ chef för Balenciaga 2015 – uttalar sig i frågan.

Kim Kardashian, varumärkets kanske främsta kändismusa, sade tidigare i veckan att hon "omvärderar" sin relation med Balenciaga efter annonserna. Realitystjärnan ska också ha hoppat av en planerad annonskampanj med företaget 2023 efter varumärkets senaste skandal.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.