Jenny Hermanson, vd för Spotify i Norden. Arkivbild.
Jenny Hermanson, vd för Spotify i Norden. Arkivbild. - Foto: Claudio Bresciani / TT

Spotify – 15 år i hetluften

Det har gått 15 år sedan Spotify lanserades i Sverige och hela musikbranschen förändrades. Samtidigt är en ny revolution med AI på väg, och den svenska strömningsjätten pekas ut som penningtvätt för gängkriminella.


Spotifys nordiska vd Jenny Hermanson har varit med på resan i 14 år, och under den tiden har mycket hunnit hända.

— När jag började handlade allt om att utbilda om vad streaming faktiskt var, det var ju helt nytt. Det var ju också en bransch som inte mådde så bra, med mycket piratkopiering.

Tolv år senare är läget ett annat. Strömmad musik är standard, Spotify är med god marginal världsledande och musikindustrin tjänar pengar igen.

Kanske särskilt i Sverige. Svensk musik har via Spotify fått en effektiv kanal ut i världen och spelas 2,4 gånger mer utanför Sveriges gränser än inom Sverige, enligt siffror från Spotify. Det svenska arvet har också betytt mycket för företagets framgångar, tror Hermanson.

— Sverige har ju alltid varit en väldigt stark musiknation. Ur ett bolagsperspektiv har det varit jätteviktigt. Vi pratar mycket om våra svenska värderingar, föräldraledighet till exempel.

"Inga belägg för pengatvätt"

Men på sistone har strömningsjätten lyfts i svenska medier av andra orsaker. I september vittnade flera personer i Svenska Dagbladet om att kriminella använder Spotify för att tvätta pengar genom falska lyssningar på låtar av rappare knutna till nätverken.

Spotify avböjde då intervjuer, men hävdade i en skriftlig kommentar att man inte sett några bevis för påståendet. Jenny Hermanson står fast vid uttalandet.

— Vi har fortfarande inte sett några bevis för att pengatvätt har skett på vår plattform. En helt annan del är frågan med manipulerade streams, och när vi har tittat på det så har vi sett att det är under en procent som har fastställts vara manipulerade.

"Jobbar globalt"

Hermanson poängterar också att falska lyssningar inte är nytt och att det är något som finns i hela branschen. Hon förklarar att Spotify länge har lagt ner mycket jobb på att motverka problemet.

— Bland annat så betalar vi inte ut i realtid och vi stoppar snabbt utbetalningar så fort vi upptäcker att något skulle vara manipulerat. Vi investerar väldigt mycket resurser och det handlar hela tiden om att vara i framkant. Vi har ett stort team som jobbar globalt med det här, säger hon.

Ett annat brännande ämne är AI:s påverkan på musiken och musiktjänster. Den nya tekniken leder till fler finesser, likt den pratande dj-funktionen som Spotify lanserade i somras, tror Hermanson. Samtidigt hon att AI-klonade röster och AI-komponerade låtar kommer att leda till ytterligare diskussioner.

"Jättestor skillnad"

I dag tillåts AI-generad musik på Spotify, men plattformen tillåter inte att dess innehåll används för att träna AI-modeller. Och Spotifys inställning till AI-imiterade röster är att den imiterade artisten måste ge sin tillåtelse.

— Det kan också finnas godtagbara skäl för användandet av AI i musikskapandet, men tekniken ska inte användas för att imitera artister utan deras samtycke. Vi har en roll att skydda kreatörer och ekosystemet av artister som vi värnar om, säger Jenny Hermanson.

TT
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!