Bland de statliga museer som tappade stort när den fria entrén försvann finns Nationalmuseum i Stockholm vars besökarantal minskade med 117 525 besökare, vilket motsvarar 23 procent eller mer än var femte besökare.
Moderna Museet (inklusive ArkDes) i Stockholm miste i sin tur 99 964 besökare, var femte besökare.
Båda konstmuseerna hade dock trots nedgången mer än dubbelt så många besökare var för sig som Historiska museet i Stockholm som räknade in 163 313 besökare i fjol. Nationalmuseum var också något mer populärt än Moderna Museet.
— Den kategori av museer som har tappat flest besökare är de som hade fri entré under 2022 och sedan fick återinföra entréavgiften 2023. De återinförda avgifterna har påverkat besöksantalet stort, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges museer.
Han menar att det tar onödiga resurser från museerna att behöva ställa om beroende på vilken regering som styr.
— Här eftersöker vi stabilitet och en långsiktigt politik med fungerande finansiering, säger han.
Om man i stället ser till helheten gjordes 17,7 miljoner museibesök i fjol på de 146 museer som svarat på enkäten från Sveriges Museer. Det betyder en ökning med 6,5 procent. Allra flest besökare hade Skansen i Stockholm, följt av Vasamuseet och Nordiska Museet. Även Malmö Museum och friluftsmuseet Gamla Linköping lockade många.
För första gången omfattar statistiken aktiviteterna på musernas hemsidor och i olika digitala kanaler. På webbplatserna fick museerna 21,5 miljoner besök.
— Här ser vi en stor förändring, museerna tar mer plats digitalt. Det visar också att museerna är bra på att möta sin publik digitalt, säger Gunnar Ardelius.