Moderna Museet i Stockholm förlorade cirka 100 000 besökare när den fria entrén drogs in.
Moderna Museet i Stockholm förlorade cirka 100 000 besökare när den fria entrén drogs in. - Foto: Martina Holmberg / TT

Utan fri entré försvann 16 procent av besökarna

De statliga museerna gick miste om i genomsnitt 16 procent av besökarna efter att regeringen drog in den fria entrén. Sett till landets samtliga museer ökade dock besöksantalet under 2023.


Fakta: Museitopplistan 2023

1. Skansen 1 411 709 besökare

2. Vasamuseet 1 243 534 besökare

3. Nordiska Museet 870 856

4. Malmö museum 633 152 (inklusive besökare på Slottsholmen)

5. Gamla Linköping 450 231

6. Wadköping 418 236

7. Nationalmuseum 389 918

8. Moderna Museet och ArkDes 385 842

9. Prins Eugens Waldemarsudde 361 755

10. Gotlands Museum 338 299

Bland de statliga museer som tappade stort när den fria entrén försvann finns Nationalmuseum i Stockholm vars besökarantal minskade med 117 525 besökare, vilket motsvarar 23 procent eller mer än var femte besökare.

Moderna Museet (inklusive ArkDes) i Stockholm miste i sin tur 99 964 besökare, var femte besökare.

Båda konstmuseerna hade dock trots nedgången mer än dubbelt så många besökare var för sig som Historiska museet i Stockholm som räknade in 163 313 besökare i fjol. Nationalmuseum var också något mer populärt än Moderna Museet.

— Den kategori av museer som har tappat flest besökare är de som hade fri entré under 2022 och sedan fick återinföra entréavgiften 2023. De återinförda avgifterna har påverkat besöksantalet stort, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges museer.

Han menar att det tar onödiga resurser från museerna att behöva ställa om beroende på vilken regering som styr.

— Här eftersöker vi stabilitet och en långsiktigt politik med fungerande finansiering, säger han.

Om man i stället ser till helheten gjordes 17,7 miljoner museibesök i fjol på de 146 museer som svarat på enkäten från Sveriges Museer. Det betyder en ökning med 6,5 procent. Allra flest besökare hade Skansen i Stockholm, följt av Vasamuseet och Nordiska Museet. Även Malmö Museum och friluftsmuseet Gamla Linköping lockade många.

För första gången omfattar statistiken aktiviteterna på musernas hemsidor och i olika digitala kanaler. På webbplatserna fick museerna 21,5 miljoner besök.

— Här ser vi en stor förändring, museerna tar mer plats digitalt. Det visar också att museerna är bra på att möta sin publik digitalt, säger Gunnar Ardelius.

TT
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!