Nya strömningstjänsten blir bland annat hemvist för realityserierna om familjen Wahlgren/Ingrosso. Pressbild.
Nya strömningstjänsten blir bland annat hemvist för realityserierna om familjen Wahlgren/Ingrosso. Pressbild. - Foto: Discovery+

Kampen om tittarna hårdnar – nu startar Max

Innehållet från Discovery+ och HBO Max slås den 21 maj ihop till nya strömningstjänsten Max. Jag tror att det här är ett smart drag, säger medieanalyktikern Marie Nilsson.


Fakta: Max

Max lanseras den 21 maj. Tjänsten kostar från 89 kronor, med reklam. Standardutbudet, utan reklam, går på 129 kronor. Utöver det behövs ett tillägg för att se sporten på 260 kronor.

Max slår ihop det från Kanal 5 och Discovery+, såsom "Naked attraction", "Alla mot alla" och "Wahlgrens värld" med dramaserier från HBO och filmer från Warner.

I sportväg sänder Max bland annat allsvenskan och superettan i fotboll, sommar-OS, PGA-touren i golf, grand slam-turneringarna i tennis, VM-serien i speedway och cykelloppet Tour de France.

Discovery+ blir dock kvar som tjänst för dem som inte vill ha den hopslagna produkten.

Max skapas för att ta upp kampen med Netflix, Disney+ och de andra aktörerna på en strömningsmarknad där jakten på tittarna blir allt hårdare.

— Vi siktar på att vara bland de tre största strömningstjänsterna. Det är vår målsättning och det är vi trygga med att vi klarar av, säger Christina Sulebakk, Nordenansvarig för Warner Bros Discovery som ligger bakom Max.

Den nya tjänsten blir en spretig produkt där sommar-OS och allsvensk fotboll samt familjen Wahlgrens olika realityprogram från Discovery+ samsas med HBO:s prestigeserier som "Succession" och "White Lotus" samt Hollywoodfilmer från Warner Bros.

"Alla vill inte se allt"

Christina Sulebakk är Nordenansvarig för Warner Bros Discovery som lanserar strömningstjänsten Max. Arkivbild.

Discovery+ blir dock kvar som tjänst för den som inte vill ha nya Max. Men de forna HBO Max-kunderna behöver ta steget över till Max.

Innehållet samlas i en tjänst, men priset blir inte fördubblat. Ändå blir det något dyrare för en tidigare HBO Max-kund som nu får betala mer för ett reality- och sportutbud som man kanske inte ens vill ha.

— Det har jag full förståelse för att folk kan tänka och vi förväntar ju oss inte att konsumenterna vill titta på allt, säger Christina Sulebakk och fortsätter:

— Vi kommer att dubbla vårt innehåll, så det blir mer värde för pengarna, men vi dubblar inte priset. Det är självklart att folk inte ska betala dubbelt för en tjänst om de inte vill se på allt. Jag kollar inte på allt innehåll, säger hon och skrattar.

Max sänder OS i Paris i sommar. Arkivbild.

"Befäster rollen"

Marie Nilsson är vd för konsult- och analysföretaget Mediavision. Hon tycker att sammanslagningen är smart och gör att Max kommer att bli en av de strömningstjänster som tittarna vill ha.

— När vi rangordnar vilka tjänster som man vill ha som första tjänst och andra tjänst kommer HBO Max redan i dag väldigt högt upp. Så jag tror, utan att veta, att det här snarare kommer att befästa den rollen, säger hon.

HBO satsade för några år sedan stort på svenska dramaserier, bland annat "Gösta" av regissören Lukas Moodysson och en filmatisering av Fredrik Backmans bästsäljare "Björnstad". Sedan drogs det i handbromsen, bland annat av ekonomiska skäl

Nu öppnar Christina Sulebakk för att det kan komma svenska tv-serier på nya Max.

— Ska vi producera drama igen? Självklart ska vi det. Jag säger inte att vi inte ska göra det. Har vi någonting att presentera just nu? Nej, men vi är öppna för och utforskar alltid olika format liksom dramaserier för Max, men vi har ingenting i pipeline nu.

Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
TT
/
HBO
/
/
/
/