"Filmindustrin i Amerika DÖR en väldigt snabb död", skriver president Donald Trump på sin sociala medier-plattform Truth Social. För att stoppa detta ger han det amerikanska näringsdepartementet i uppdrag att "omedelbart" börja jobba för en 100-procentig tull på alla filmer som produceras utomlands.
— För det första är den amerikanska filmindustrin inte döende, det räcker med att titta på strömningstjänsterna – även det är film, säger Eva Hamilton.
Hon ser tullar som ett effektivt sätt att "snöpa sitt land" från alla kulturella, mänskliga och politiska influenser utifrån.
— Det är ett sätt att skapa "ett Skansen" av USA, vilket han ju är på väg att göra även på andra områden. Ska man resa den här typen av nationalistiska hinder får det väldigt stora konsekvenser också för hur folk tänker, lär sig och öppnar sig för andra impulser i världen, säger hon.
Samarbeten
Dessutom behöver amerikansk filmindustri spela in sina filmer i andra länder, framhåller Eva Hamilton som gissar att protesterna från branschen kommer att bli "enorma".
Trumps administration "verkar ha missat det faktum att 70 procent av deras biografintäkter kommer från resten av världen, och att det mesta i dag handlar om samarbeten – ekonomiska men också kreativa", framhåller Anna Croneman, vd för Filminstitutet, i ett mejl till TT.
Kulturminister Parisa Liljestrand (M) säger också att "alla kommer att förlora på tullar".
"De riskerar bland annat att fördyra och höja kostnader och inom exempelvis filmområdet är risken stor att de bland annat skulle påverka utbudet och därmed tillgången till film", skriver hon i en kommentar.
Skott i foten
Filmproduktionen i Hollywood har minskat, skriver bland andra The Guardian, och Donald Trumps första åtgärd var att utse veteranerna Mel Gibson, Sylvester Stallone och Jon Voight (sammanlagd ålder 233, påpekar The Guardian) till "specialambassadörer" för att rädda amerikansk film.
Storfilmer som "Deadpool & Wolverine", "Wicked" och "Gladiator II" spelades alla in utomlands, skriver BBC. Även en stor del av strömningstjänsternas serier och filmer görs i länder som Sydkorea, Indien, Ungern och Nigeria, tillstår Eva Hamilton. Parallellt med detta pågår en AI-revolution i branschen.
— Att Hollywood inte hängt med har han rätt i, men att stoppa all utländsk kunskap låter som att skjuta sig i foten, säger hon.