Rapporten ”Unga vuxna sökes” släpps av branschorganisationen Sveriges museer i samband med Almedalsveckan, och den visar att hälften av museicheferna ser unga vuxna som en prioriterad målgrupp. 60 procent av museerna gör särskilda insatser för att nå gruppen, men skillnaderna på museerna är stora. 90 procent av de statliga museerna har sådana satsningar, men bara 44 procent av de kommunala museerna.
”Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid?” säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer, i ett pressmeddelande.
65 procent av museerna anser att de behöver mer kunskap för att kunna locka de unga. Det som visat sig fungera bra är särskilda program för målgruppen, relationer som byggs redan under skoltiden och projekt där de unga själva aktivt är med och skapar.
Arkdes i Stockholm lyfts fram som ett gott exempel, som aktivt arbetar med skolor och kreativa nätverk. Museet har också fri entré – vilket lyfts fram i rapporten som ännu ett sätt att sänka trösklarna för unga vuxna.