— Varför har människor gjort ganska onödiga saker i århundraden eller årtusenden, som att stå på händer, jonglera eller sluka svärd? Det är den stora grundfrågan, säger föreställningens regissör Filip Alexanderson.
”The extraordinary history of circus" genomförs i samarbete med Uppsala stadsteater som även står för tältet, och föreställningen beskrivs som ett ”lekfullt historiesökande” med avstamp i 90-talets punkiga nycirkus. Det görs också tillbakablickar på 70-talets traditionella cirkus och de stora amerikanska cirkusarna i slutet av 1800-talet med Vilda västern-legender som Buffalo Bill och Annie Oakley. Vidare skildras den moderna cirkusens födelse i slutet på 1700-talet i USA till romarriket och sist stenåldern.
— Jag tror att nyfikenhet är det som driver mänskligheten framåt. Här handlar det om ett slags fysisk nyfikenhet. Vad är begränsningarna? Vad kan jag göra som ingen annan gjort? Det är fascinerande att man hållit på sådär. Det finns hällristningar med folk som gör bakåtvolter, säger Filip Alexanderson.

Cirkus med ”30-årskris"
Det som kallades ”nycirkus” på 90-talet förändrade konstformen med fokus på akrobatik och dans i stället för djur och clowner, och är i dag känt som modern cirkus.
— Vi pratar skämtsamt om att de har en 30-årskris, säger Filip Alexanderson och beskriver att cirkusen i dag befinner sig i en sökande period.
Det innebär bland annat att Cirkus Cirkör satsar mer på hållbarhet och socialt ansvar, som att erbjuda gratis biljetter och att försöka minimera utsläppen under resor.

Cirkusens Sex Pistols
En annan aspekt är att blanda in teater och opera, vilket har byggt upp en ny publik. Andra kompanier har hakat på ett slags retrotrend där man reser runt med stora tält.
— Det är ett ganska stort krav på att det ska vara nyskapande hela tiden, säger Jesper Nikolajeff som varit en del av Cirkus Cirkör sedan 2000. Han är regissör, cirkusteknikdesigner och cirkusartist – specialiserad som knivkastare och motorsågsjonglör.
Cirkus Cirkör startade som ideell förening 1995, inspirerade av kompanier som det franska Cirque Archaos. Enligt Jesper Nikolajeff var de ”för cirkusen vad Sex Pistols var för musiken”.
I dag är Cirkus Cirkör en nationell institution. Ändå har de ingen scen med en fast repertoar.
— Det är många som har ifrågasatt det, men jag tror att det har skapat vår styrka också. Det gör att vi hela tiden har sökt oss ut. En cirkus som står still, den kostar bara pengar, säger Jesper Nikolajeff.