Stockholm

Kriget i Ukraina – så genomskådar du fejkade nyheter

Volodymyr Zelenskyj. Genrebild på sociala medier. Vladimir Putin.
Många inlägg som delas om kriget i Ukraina innehåller felaktiga uppgifter. Foto: Ukrainian Presidential Press Office/AP/TT, Jessica Gow/TT och Alexander Zemlianichenko/AP/TT

Sociala medier har blivit ett verktyg till att sprida information om kriget i Ukraina. Det är dock inte alla inlägg som förmedlar krigets verklighet. Även inlägg med falska uppgifter har fått stor spridning. Tänk på det här innan du delar ett inlägg.


Läs mer

Sociala medier har spelat en viktig roll i att sprida information om kriget i Ukraina. Inlägg och uppgifter om vad som pågår i både Ryssland såväl som Ukraina sprids i oerhörd fart, rapporterar Expressen, som har pratat med experterna Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet och Anne Kaun, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. 

Det stora engagemanget i sociala medier är dock inte bara positivt. Stora mängder missvisande bilder, videor och desinformation cirkulerar på stora sociala medieplattformar som Tiktok, Facebook, Instagram och Twitter. Nyheter24 har tidigare rapporterat om hur fejkade Facebook- och Twitterkonton använts för att sprida rysk propaganda.

– Det cirkulerar så otroligt mycket rykten, desinformation och propaganda. Det är som en gyttjepöl av falska uppgifter, säger Marie Grusell till tidningen. 

Känslor styr

Att krigsinnehåll får så stor spridning beror, enligt Marie Grusell, på flera olika saker. Framför allt så skapar innehåll som berör våra känslor alltid stort engagemang. Vi delar mer saker när vi känner oss berörda av innehållet. Det handlar också om att vi känner oss delaktiga när vi delar ett inlägg oavsett om innehållet är korrekt eller inte.

Anne Kaun instämmer och menar att Ukrainas kulturella och geografiska närhet till Sverige i kombination med de starka bilderna från kriget skapar starka emotionella reaktioner hos användarna på sociala medier.

– Det är ett sätt att engagera sig men samtidigt är det väldigt svårt att sortera och bedöma innehållet, säger hon till Expressen.

Källkritik – tänk på det här 

Det är inte helt enkelt att granska inlägg i sociala medier och vem som är den egentlige upphovsmannen bakom innehållet kan vara diffust. Det är dock inte omöjligt att avgöra om ett inlägg är fejk eller inte.

Det är bra att börja med att titta på vem som ligger bakom just det inlägget du överväger att dela. Känner du personen? Är det någon du litar på? 

Nästa steg är att fundera på i vilket syfte innehållet delats från första början. Vad har personen haft för intentioner? Det kan vara bra att fundera på om personen tjänar något på att dela innehållet, om den vill få dig att tycka, tänka eller känna något särskilt eller om personen vill berätta något.

För att sammanfatta, de här frågorna kan du ställa dig själv när du källkritiskt granskar inlägg i sociala medier:

  1. Vem ligger bakom inlägget?
  2. I vilket syfte har det producerats?
  3. Vem tjänar på att det sprids?

“Ta det lite lugnt”

Du kan också använda dig av bildsökning för att se om en bild är gammal eller har förekommit i andra sammanhang. 

Grusell och Kaun säger båda till Expressen att det också är viktigt att hålla lugnet och inte bidra till hetsen kring situationen. Tänk efter en gång till innan du delar ett inlägg och är du osäker? Undvik då att dela inlägget, felaktiga uppgifter gör mer skada än nytta.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.