Stockholm

Modejätten Balenciaga anklagas för barnpornografisk reklam

Modehuset har efter de senaste kampanjbilderna fått utstå kritik.
Modehuset har efter de senaste kampanjbilderna fått utstå kritik. Foto: Pixabay

Modehuset kritiseras för att sexualisera barn i sin senaste reklam. På bilderna poserar barn med nallar som bär bdsm-accessoarer.


Läs mer

Den senaste reklamen från Balenciaga har gjort att det exklusiva märket hamnat i en kritikstorm. Detta efter att modejätten publicerat bilder där två flickor håller upp nallar med bdsm-accessoarer i ett rep. 

På sociala medier rasade folk direkt och kallade bilderna för upprörande och att de anspelar på barnpornografi.

Kritiken fick ytterligare bränsle när flera personer upptäckte att det i en av bilderna fanns ett dokument från ett barnpornografimål. Bilderna innehöll även tomma ölburkar och vinglas.

Kända profiler bojkottar företaget

Modehuset har nu bett om ursäkt och dragit in kampanjen. I förra veckan publicerade även företaget ett uttalande efter kritiken på Instagram:

"Våra björn-väskor borde inte inte ha synts tillsammans med barn i denna kampanjen. Vi tog omedelbart bort kampanjen från alla plattformar."

Samtidigt stämmer Balenciaga reklambyrån de anlitat för att de inkluderat dokument från ett barnpornografimål i kampanjbilden. I stämningsansökan nämns endast dokumenten och inte reklamen i övrigt.

Även Kim Kardashian, 42, som samarbetat med modehuset i flera år väljer nu att ta avstånd från företaget.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.