Annonsintäkter förväntas minska 2009

Investeringar i annonser minskar med fem procent nästa år.


Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, har reviderat prognoserna för 2009. Som vanligt är det finanskrisen som spökar bakom knuten.

Så sent som i somras var IRM någorlunda positiva och spådde nolltillväxt. Nu har man ändrat sig och företagens investeringar i annonsutrymme förväntas minska med fem procent.

Annonseringen på internet förväntas öka nästa år med hela sju procent. Därmed kommer internet gå om teve som den näst största mediesektorn. Däremot förväntas teve och dagspress att gå en negativ tillväxt till mötes.

– Varumärkesannonsering, platsannonser och bostadsannonser väntas minska, vilket påverkar dagstidningarna. Teve drabbas hårt av minskad varumärkesannonsering, säger Magnus Anshelm, VD för IRM, enligt DN.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!