Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Inga smutsiga kampanjer"

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann tror inte att det blir någon smutskastning i valet.
1 av 2

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann tror inte att det blir någon smutskastning i valet.

Leif R Jansson/Scanpix

Också socialdemokraternas partistrateg Hampus Brynolf lovar rena händer.
2 av 2

Också socialdemokraternas partistrateg Hampus Brynolf lovar rena händer.

Pressbild

Nyheter | 06/05/2010 21:29

Socialdemokraterna och moderaterna lovar att hålla sig i skinnet och undvika en smutsig valrörelse.

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann och socialdemokraternas sociala medier-strateg Hampus Brynolf är i alla fall överens om en sak: Det blir inga smutskastningskampanjer i valrörelsen.

Det framgick under ett panelsamtal på Stockholm Media Week.

Men det kan också bli det enda löfte de tvingas bryta. Redan innan valrörelsen dragit igång på allvar har den dränkts i smuts.

– Jag tror att vi får se en del smutskastning ute i landet, som blir synligare nu, sa Expressens politiske reporter, Niklas Svensson - och påminde publiken om socialdemokraten Kerstin Zanders angrepp på regeringen Reinfeldt:

– De är som en kvinnomisshandlare.

Men moderaternas partisekreterare menar att den svenska kulturen ändå skiljer sig från det politiska spelet på andra sidan Atlanten.

– Jag tror inte att det kommer bli någon ändring i detta val. Vi har en annan politisk kultur än till exempel USA och svenska folket röstar efter sakfrågor, sa Per Schlingmann .

Hampus Brynolf hävdar att Niklas Svenssons exempel inte handlar om ”dirty campaigning”. Det var snarare så att tungan slant i stridens hetta, menar Brynolf.

– Bakom ordet "dirty campaigning" döljer sig en utstuderad strategi, sa han.

Per Schlingmann passade också på att ta avstånd från ministrarna Sven Otto Littorins (m) och Mats Odells (kd) skampgrepp på s-ledaren Mona Sahlin.

"Tobleronepolitik" kallade de den rödgröna välfärdssatsningen - med tydlig adress Mona Sahlin - som på 90-talet fick avgå ur regeringen efter att ha inhandlat bland annat Tobleronechoklad på statens kreditkort.

– Jag hade uttryckt mig annorlunda, sa Per Schlingmann.