Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Facebookvalet 2010

Hur mycket påverkar en "liten" Facebookgrupp egentligen?
1 av 3

Hur mycket påverkar en "liten" Facebookgrupp egentligen?

faksimil

I alla fall tillräckligt för att göra ett par politiker arga.
2 av 3

I alla fall tillräckligt för att göra ett par politiker arga.

faksimil

Anders Hagström, grundare till "Kan den här soptunnan få fler fans än Fredrik Reinfeldt?".
3 av 3

Anders Hagström, grundare till "Kan den här soptunnan få fler fans än Fredrik Reinfeldt?".

Nyheter | 14/09/2010 18:09

I början på året startades två skämtgrupper på Facebook. Den ena jämförde Mona Sahlin med en lyktstolpe och den andra statsminister Fredrik Reinfeldt med en soptunna. På bara ett par veckor fick grupperna tiotusentals medlemmar.

Grupperna har till och med fått politikerna att reagera starkt. Framför allt gick många s-bloggare till attack, men också centerpartiets Staffan Danielsson.

Enligt Politikerbloggen skrev riksdagsledamoten följande i sin facebookstatus:

“…har respekt för Mona Sahlin som en seriös politiker i opposition, och gillar inte att jämföra henne med en lyktstolpe. Varken roligt eller begåvat, om ni frågar mig…”

Nyheter24 pratade med grundarna i valrörelsens frustande slutspurt för att ta reda hur de anser att facebookgrupper - likt deras egna - påverkar väljarna.

Anders Hagström, grundare till "Kan den här soptunnan få fler fans än Fredrik Reinfeldt?", valde att vara öppen med sitt namn, medan lyktstolpsgruppsgrundaren vill vara anonym. Han menar att han är rädd eftersom han tidigare blivit hotad och dessutom fått sidan hackad.

Vilka människor gick med i facebookgruppen?

– Först var det väl mina närmaste vänner, eftersom det var mest synligt för dem. Sen gick deras vänner med och deras vänner, snart hade de flesta på Facebook i alla fall hört talas om sidan, säger lyktstolpsgruppgrundaren till Nyheter24.

Anders Hagström, som driver Reinfeldtgruppen, gillar att gruppen blev en symbol för sossarnas slogan: "Alla ska med".

– Det absolut bästa med gruppen är att det var inte bara en viss åldersgrupp eller speciell etnicitet, utan verkligen alla som hade något att säga eller ville heja gick med. Till och med "sossehaters" valde ju att gå med bara för att kunna diskutera, säger han till Nyheter24.

Hur påverkar facebookgrupper valet och opinionen?

– Jag tror att det gör den vanliga väljaren lite mer "upplyst". Man kanske tänker till lite extra, vad är det jag röstar på och varför? säger den anonyme grundaren av gruppen vars medlemmar hellre röstar på en lyktstolpe än på Mona Sahlin.

Också Anders Hagström betonar någon slags folkbildningsaspekt - med humor når man folk som annars inte är intresserade av politik.

– Grejen med facebookgrupper är ju att man når ut till folk som man annars aldrig skulle nå ut till. Det är vad "word-of-mouth" var och är, men på ett helt nytt sätt. Jag skulle inte säga att grupper som dessa förändrar valet nämnvärt, men det är helt klart ett steg på vägen, säger Anders Hagström.

Vad har din grupp haft för inflytade på sina medlemmar?

– Jag har fått hundratals kommentarer där folk skriver saker som "Bästa gruppen i världen, skrattar ihjäl mig, tack för detta". Det är alltid kul, men sen påverkar den ju medlemmarna som jag nämnde här ovan. De börjar ifrågasätta och lära sig mer om landet vi lever i. Det är viktigt tycker jag. Politik rör alla, säger lyktstolpsgruppgrundaren.

– Man har kunnat skämta, och kunna ha kul åt att en soptunna lyckats samla ihop fler medlemmar än Sveriges statsministers fanpage. Jag tror inte gruppen på något sett förändrat hur folk tänker politiskt, men jag tror den har varit rätt perfekt för dem som har velat diskutera det sinsemellan, säger Anders Hagström.

Bör valet utspelas mer på nätet?

– Jag tycker att communities på nätet är viktigt för såväl väljarna samt politikerna och deras partier. Det är ett lätt och billigt sätt att nå ut till den största allmänheten. De flesta partier har lärt sig detta men experimenterar nog fortfarande med vilka metoder man ska använda, säger lyktstolpsgruppgrundaren.

Mannen bakom Reinfeldts kamp mot soptunnan anar ett genombrott i valrörelsen, men menar att vi har ett tag kvar till att demokratin på allvar går online.

– Det här valet har partierna verkligen lyckats i mitt tycke. De har kört sina kampanjer via de vanliga medierna och framför allt internet. Men själva valet? Nja, det känns som att vi inte är riktigt där än, säger Anders Hagström.

Vem vinner valet? Lyktstolpen eller Sahlin - soptunnan eller Reinfeldt?

– Enligt Facebook så är det helt uppenbart att Lyktstolpen vinner - cirka 160 000 fans mot Monas cirka 20 000, säger personen bakom lyktstolpsgruppen.

– På Facebook? Tunnan, helt klart! Hade den ställt upp i valet hade den nog kammat hem flest röster. Den är vad man kallar folkkär, säger Anders Hagström till Nyheter24.